Chcete sa venovať podcastingu? Vieme, čo budete potrebovať

Podcasting možno najviac osloví ľudí, ktorí majú blízko k rádio – počúvajú ho v práci, doma alebo v aute. Z hľadiska formy totiž medzi podcastingom a rozhlasovou reláciou nie je veľký rozdiel. Odlišujú sa len kanálmi, akými sa dostávajú k svojim adresátom. Podcasting je zároveň skvelým nástrojom, ako vytvoriť ešte lepší vzťah so svojou cieľovou skupinou.

Podcasty sú vlastne audio súbory alebo nahrávky, najčastejšie vo forme MP3, ktoré fungujú ako rozhlasové programy v štýle „do it yourself“. To znamená, že ak sa rozhodnete robiť podcasty na vlastnú päsť a zaobstaráte si potrebnú techniku, nič vám nebráni ponúkať ich svojmu publiku. Mnoho úspešných autorov vyskúšalo tvorbu podcastov vcelku nezáväzne, no vďaka zaujímavému obsahu či spôsobu podania sa stali veľmi populárne.

Tvorba podcastu
Slovo podcasting vzniklo spojením prehrávača iPod s anglickým výrazom broadcasting (vysielanie). Keďže ide o akési blogovanie vo forme hovoreného slova, zvykne sa mu hovoriť aj audio blogging.

Ako to funguje?

Na rozdiel od rozhlasových relácií sa podcasty šíria prostredníctvom internetu. Možno ich odoberať pomocou podcastového manažéra cez RSS kanál. Ak máte v smartphone aplikáciu na sťahovanie podcastov (nájdete ich na Google Play alebo, ak vlastníte iPhone, stačí využiť aplikáciu iTunes, najnovšie premenovanú na Apple Podcasts), môžete sa prihlásiť na ich pravidelný odber.

Takto sa vám budú nové epizódy, resp. nahrávky automaticky sťahovať do zariadenia, v ktorom podcasty počúvate, či už do smartphonu, mp3 prehrávača alebo počítača. Môžete si ich však sťahovať aj po jednom ako samostatné príspevky, napríklad vtedy, ak si chcete najskôr vypočuť pár epizód z nejakého podcastu. Výhodou je, že stiahnuté ich môžete počúvať aj offline.

Sila hovoreného slova

Podcasty možno nie sú najvychytenejším nástrojom digitálneho marketingu, ale na druhej strane pomáhajú budovať publikum, celkové povedomie a efektívne zvyšovať aj návštevnosť webstránky.

Sila podcastov spočíva v tom, že dokážu upútať návštevníkov vášho webu či blogu hovoreným slovom. Ľudia ich môžu počúvať a zároveň vykonávať inú činnosť, takže sa niečo nové dozvedia alebo naučia a zároveň budú produktívni, napríklad pri behu, žehlení, varení, práci v záhrade, cvičení vo fitnes centre. Prípadne dokážu zmysluplne vyplniť prázdnu medzeru vo svojom dennom harmonograme, napríklad počas cesty autom alebo MHD.

Samozrejme, existujú rôzne druhy podcastov. K najviac využívaným patria audio podcasty, ktoré majú klasickú podobu zvukovej nahrávky, napríklad v mp3 formáte. Poznáme však aj video podcasty alebo screencasty, spojené s obrazom, napríklad s prezentáciou obrázkov, ktoré sprevádza alebo dopĺňa hovorené slovo.

Skvelé je, že podcasty vďaka dostupným technológiám pripravíte ľahko aj sami. Vo svete, kde rapídne stúpa ich popularita, ich preto určite netreba odignorovať. Marc Maron, ktorý vytvoril jeden z najúspešnejších amerických podcastov, však dodáva, že hoci nie je ťažké samotný podcast vytvoriť, stále je tu tá komplikovanejšia časť práce – motivovať ľudí natoľko, aby ho počúvali.

Počúvanie podcastu
Výhoda podcastov spočíva v tom, že ľudia si ich môžu vypočuť aj vtedy, keď pracujú, obedujú alebo len tak oddychujú.

Ponúknite nový obsah

Podcasty môžete efektívne využiť ako nadstavbu svojho blogu – pozrite si, ktoré z tém boli najčítanejšie či najviac komentované, a pridajte k nim nový obsah. Ponúknite svojej cieľovej skupine už načrtnutú tému, ale vo forme rozhovoru s odborníkom, hosťujúcim blogerom alebo nejakou osobnosťou. Urobili ste na blogu o zdravom životnom štýle rozhovor s fitnes trénerkou? Pozvite ju k mikrofónu a porozprávajte sa s ňou naživo!

Podobne ako rozhlasové relácie aj podcasty môžu poskytnúť priestor na diskusie s viacerými pozvanými hosťami. Módna blogerka Garance Doré takto napríklad v rámci svojich podcastov otvorila problematiku života bez odpadu v živej debate trendsetterov a ďalších blogerov, ktorí sa snažia žiť ohľaduplne aj štýlovo.

Pozrite si tiež, na čo sa ľudia v komentároch na Facebooku najviac sťažujú, alebo aké posty sa im, naopak, najviac páčia a radi sa o ne podelia s ďalšími priateľmi. Niekedy sa vyplatí pozvať k mikrofónu aj vlastných „followerov“ či fanúšikov. V neposlednom rade môžete využiť formu príbehu – rozprávačský štýl je totiž ľuďom veľmi blízky a dokáže ich rýchlo vtiahnuť do problematiky.

Nechoďte do toho bezhlavo

Hoci vás v tomto článku pobádame k tomu, aby ste podcasting vyskúšali, určite to neznamená, že si máte hneď zadovážiť najdrahšie vybavenie. Hoci je pravdou, že podcast pôsobí profesionálnejšie, keď máte k dispozícii lepšiu techniku, no aj tu je – podobne ako pri fotografovaní – potrebná najprv skúsenosť a „zručnosť“.

Navyše, po absolvovaní prvých pokusov môžete zistiť, že to nie je cesta, ktorou chcete ísť ďalej. Skúsení autori podcastov radia, že najlepšie je urobiť najprv na skúšku niekoľko príspevkov, ideálne 8 až 15 epizód. Takto ľahko zistíte, či vám táto forma komunikácie s publikom sedí a či máte reálnu odozvu. Až následne investujte do lepšej techniky a zvyšujte kvalitu celkovej produkcie podcastov.

Vybavenie na podcasting
Hovorí sa, že až 80 percent úspechu podcastu tvorí kvalitný obsah a len za 20 percent zodpovedá technické vybavenie.

Potrebujete správne zacielenie

Už sme spomínali, že najťažšie je primäť ľudí k tomu, aby váš podcast počúvali. Je jasné, že žijeme vo svete, kde každý marketérpodnikateľ chcú  byť absolútne najlepší. Reálne však uspeje len zlomok podcastov. Ako teda dosiahnuť, aby ste tými najlepšími boli práve vy? Vyberte si oblasť, v ktorej máte reálnu šancu uspieť. Môže ísť o oblasť:

  • kde sa cítite sebaisto;
  • kde môžete ponúknuť svoju odbornosť, znalosti a skúsenosti;
  • kde cítiť vaše nadšenie a zaangažovanosť;
  • kde môžete práve vy predostrieť veci, ktoré publiku nikto iný neprinesie.

Publikum, ktoré si vyberiete, ovplyvní všetko ostatné – štýl komunikácie, atmosféru, výber témy i formu spracovania jednotlivých príspevkov. Určite sa budete inak prihovárať mamičkám s malými deťmi ako malým a stredným podnikateľom. Hoci sa budete snažiť o to, aby celá nahrávka vyzerala ako improvizácia, dobre sa ňu pripravte. Niektorí profesionálni tvorcovia podcastov hovoria až o desiatkach hodín práce s jednou epizódou vrátane produkcie.

Ako základná kostra vám postačí pár bodov na papieri, informácií k téme si však zistite čo najviac, aby ste vedeli klásť dobré otázky. Ak zvolíte konverzačný štýl, je dôležité, aby rozhovor bol príjemný a „počúvateľný“ a, samozrejme, aby pôsobil skutočne, a nie strojene. A v neposlednom rade sa snažte o to, aby váš podcast ponúkal cieľovej skupine odpovede na praktické stránky života.

Za každým dobrým podcastom je silná osobnosť

Na to, aby sa podcast ujal, je podstatné zabezpečiť jeho pravidelnosť. Skúste najprv pripravovať podcasty na mesačnej báze. Ak zaznamenáte úspech, môžete prejsť na častejšiu periodicitu. Pravidelnosť zároveň vytvára u ľudí zvyk a ochotu zaradiť sa medzi stálych odberateľov.

Nahrávky by vo všeobecnosti nemali byť príliš dlhé, všetko však závisí od frekvencie publikovania podcastov. Ideálny čas, najmä v prípade začiatočníkov, je 15 – 60 minút. Čím častejšie ich budete vydávať, tým kratšie by mali byť. Dlhšie podcast, pripravované na mesačnej báze, už môžu trvať aj hodinu až poldruha hodiny.

Kľúčovú rolu hrá aj samotný hlas, ktorý bude vaše publikum príspevkami sprevádzať. Mikrofonický hlas je dôležitým faktorom úspechu. Samozrejme, za predpokladu, že s ním dotyčný „moderátor“ vie narábať – dokáže hlas dobre posadiť, používať správny tón reči, rýchlosť či akcent. Hlas však musí byť spojený s prejavom, ktorý vyžaruje silnú osobnosť. Až vtedy si získate publikum na sto percent.

Produkcia podcastu
Je dôležité, aby mal človek, ktorý sa poslucháčom prihovára, príjemný hlas a vedel s ním pracovať.

Ako na to?

Na nahrávanie si zvoľte čo najtichšiu miestnosť, kam nebude doliehať krik detí, ruch mestskej dopravy či iných neželaných zvukov. Hovorte pomalyartikulujte.

Starajte sa o to, aby váš prejav bol konzistentný. Udržujte rovnaké tempo reči. Ak máte pocit, že zrýchľujete, urobte si pauzu a nahrajte danú pasáž ešte raz.

Je dôležité, aby malo hovorené slovo rovnakú hlasitosť počas celej nahrávky. To najľahšie dosiahnete vtedy, ak budete dodržiavať rovnakú vzdialenosť od mikrofónu. Ideálny odstup však závisí od konkrétnej značky či typu mikrofónu, pred prvou nahrávkou si ho teda dobre odskúšajte.

Čím ďalej sedíte od mikrofónu, tým viac okolitého šumu sa dostane do nahrávky. Vyhnite sa však tomu, aby ste na mikrofón doslova „dýchali“, inak budete znieť ako Darth Vader J Takisto nikdy nehovorte priamo na mikrofón, skôr by to malo vyzerať tak, aby ste sa prihovárali cezeň alebo hovorili mierne do strán. Smerovaním hlasu priamo na mikrofón môžu slabiky vyznieť úsečne ako výstrely.

Mikrofónu sa nikdy nechytajte. Ak máte pocit, že musíte niečo držať v rukách, zoberte si radšej ceruzku, pero alebo čokoľvek iné.

Zamyslite sa nad frázami a vetami, ktoré máte napísané na papieri – budú zrozumiteľné? Nebudú pôsobiť dobre len v písanom prejave? Ako znejú, keď ich prečítate nahlas?

Čo všetko budete potrebovať

Už sme spomínali techniku, ktorú budete potrebovať na vytvorenie podcastu. Pri jej výbere je dôležité, aby ste dosiahli čo možno najčistejší zvuk bez okolitých ruchov. Pri výbere konkrétnych komponentov si radšej nechajte poradiť od zvukárov či odborníkov na aparatúru. Budete potrebovať:

  • Kvalitný mikrofón – je základ. Vyhnite sa vstavaným mikrofónom vo vašom počítači. Podľa typu mikrofónu môžete použiť aj mixér či takzvaný predzosiľovač kvôli lepšej kvalite a ovládaniu zvuku.
  • Slúchadlá – zídu sa vám nielen pri klasickej nahrávke, ale aj vtedy, ak sa rozhodnete urobiť interview prostredníctvom aplikácie Skype. Zároveň vám pomôžu naučiť sa počúvať vlastný hlas a pracovať s ním. Nezabudnite však prepojiť slúchadlá so svojím mikrofónom. V tomto prípade však nie sú vhodné malé slúchadlá do uší, na tie radšej zabudnite.
  • Pop filter – protiveterný kryt na hlavu mikrofónu. Nie je drahý, no zároveň vám urobí dobrú službu, pretože zabraňuje rozličným nežiaducim ruchom, ktoré spôsobujú nárazy vzduchu, vrátane tých, ktoré vznikajú pri hovorenom slove. Bez použitia filtra môžu niektoré hlásky, ako „b“ alebo „p“. Bez n“ znieť oveľa výraznejšie.
  • Stojan či teleskopické rameno na mikrofón – pre začiatočníkov nie je nevyhnutný, ak sa však stanete profesionálom, určite ho budete potrebovať. Jeho výhodou je jednak to, že nemusíte mikrofón neustále držať v ruke, aby ste ho mali po celý čas v ideálnej vzdialenosti od úst, jednak neriskujete, že ho mimovoľne oddialite od úst alebo doň omylom buchnete.
  • Zvukový reflektor – tiež patrí medzi náročnejšiu techniku, ktorá je skvelou pomocou najmä v prostrediach s veľmi slabou kvalitou ozvučenia, odstraňuje však z nahrávok nepríjemné echo, takže znejú oveľa čistejšie. Alternatívou je potom využitie dobrého softvéru na úpravu nahrávok.
  • Softvér na nahrávanie a úpravu nahrávok – na začiatku vám postačí aj niektorý z programov zadarmo, napríklad Audacity, WavePad alebo GarageBand, ktorý je už automaticky inštalovaný v počítačoch typu Mac.
  • Zvučky a hudobné vsuvky – možno sa zdá, že ide o zanedbateľný prvok, avšak, úvodné a sprievodné znelky výrazne prispejú k dotvoreniu charakteru vašich podcastov. Za kvalitnejšie hudobné pozadie či „džingle“ si budete musieť priplatiť.
  • ID3 editor – zíde sa vám, keď budete chcieť podať poslucháčom vašich podcastov informácie o prehrávaných príspevkoch. Vďaka „tagovaciemu“ editoru ich hravo doplníte, napríklad názov, číslo nahrávky či autora príspevku.
  • Ostatné nevyhnutnosti – váš podcast by mal mať zapamätateľný URL link a ideálne je, ak ho zavestíte na niektorú z hostingových platforiem pre podcasty, napríklad Soundcloud, Blubrry alebo Mixcloud, čím ušetríte priestor na svojej webstránke. Zároveň si zabezpečte odber epizód prostredníctvom RSS kanálu a nezabudnite vytvoriť napojenie na štatistiky a sociálne siete.

Na záver posledná rada. Hoci podcasty začnete tvoriť s jasným marketingovým cieľom, nezabudnite na to, že ich príprava a tvorba vám samotným musí prinášať radosť. Vaši adresáti sú totiž v prvom rade poslucháčmi, s ktorými sa zbližujete prostredníctvom hovoreného slova a to neraz odkrýva rôzne emócie, ktoré vychádzajú z vašich príbehov či z rozprávania vašich hostí.

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Rady a tipy

Prečo sú ROAS a ROMI dôležité metriky pre váš biznis?

0
Lifestyle Novinky

Slovensko straší téma zálohovania PET obalov. Ako to vlastne je?

0
Financie Rady a tipy

Fyzická a právnická osoba – v čom sa líšia?

Navigácia

Magazíny