8 tipov na podporu pamäte a sústredenia

Čistá a sústredená myseľ je dôležitá pri všetkých výzvach, ktorým denne čelíme. Či si chcete zapamätať položky nákupného zoznamu, alebo pohotovo reagovať na otázky počas pracovného stretnutia, budete potrebovať, aby bol váš mozog fit. Presne s tým dokáže pomôcť niekoľko jednoduchých zvykov. Ktoré sa oplatí vyskúšať?

Vyhnite sa multitaskingu

Dôvodov, prečo multitasking nefunguje, je hneď niekoľko. Snaha o zvládnutie viacerých úloh naraz v skutočnosti znižuje produktivitu, schopnosť sústrediť sa na detaily a robiť rozhodnutia. Myseľ sa rýchlejšie unaví a úroveň stresových hormónov stúpa. Namiesto neustáleho preskakovania medzi viacerými úlohami venujte svoju pozornosť v jednom čase iba jednému problému. To vám dovolí lepšie sa sústrediť a predchádzať chybám.

Multitasking
Multitasking znižuje produktivitu a schopnosť sústrediť sa.

Doprajte si dostatok spánku aj počas pracovných dní

Rovnako ako celé vaše telo, aj mozog sa počas spánku regeneruje. Nedostatok spánku (aj keď máte pocit, že ste si naň zvykli), znižuje koncentráciu, výkon a má negatívny vplyv na logické myslenie. Doprajte svojej mysli zaslúžený „reset” a pokúste sa spať aspoň 7 až 8 hodín každý deň. Venujte čas spánkovej hygiene, eliminujte pred spaním modré svetlo a vyhnite sa ťažkým jedlám pred spaním.

Spíšte si stručný obsah všetkého, na čom pracujete

Spomeniete si ešte na čitateľský denník zo základnej školy? Trénujte schopnosť zachytiť podstatné informácie aj v dospelosti. A to nielen z kníh, ale aj podcastov, filmov, pracovných i súkromných stretnutí, výletov a dovoleniek. Ak na konci dňa radi žurnálujete, táto taktika vám nebude cudzia. V krátkom výpisku sa ale nemusíte sústrediť na svoju náladu a pocity, naučte sa zaznamenávať dôležité informácie, ktoré ste počas konkrétnej aktivity získali. Ručné zapísanie údajov vám pomôže zapamätať si ich viac a podporí dlhodobú pamäť.

Nájdite si čas na priateľov a pravidelne sa socializujte

Ľudia, ktorí často trávia kvalitný čas s rodinou alebo priateľmi, sa chránia pred zrýchleným poklesom mozgových funkcií. Jedna z najdôležitejších vecí pre mozog je schopnosť spojiť sa s inými ľuďmi a naplniť svoje spoločenské potreby. Nezabúdajte na povahu stádového tvora, ktorú hlboko v sebe nájde aj ten najväčší introvert. Vyhraďte si čas na ľudí, s ktorými sa cítite príjemne, smejte sa a užite si voľný čas naplno.

Skupina priateľov
Trávte voľný čas v príjemnej spoločnosti rodiny alebo priateľov.

Vyberte si aktívnu formu zábavy

Čo presne považujeme za aktívnu formu zábavy? Toto označenie sa netýka fyzickej aktivity, ale tej mentálnej. Rozdiel si všimnete napríklad vtedy, keď porovnáte čítanie klasickej knihy a počúvanie audioknihy. Pri počúvaní obsah pasívne konzumujete – nevynakladáte priveľa námahy a môžete sa sústrediť aj na iné aktivity. Pri aktívnom čítaní sa k obsahu musíte dopracovať sami, čo precvičuje váš mozog, zatiaľ čo vy sa ponárate do vtipného alebo dobrodružného príbehu.

Oprášte svoje obľúbené videohry

Mnoho videohier vyžaduje dobrú stratégiu a ostré sústredenie. Aj v tomto prípade platí, že v porovnaní s pozeraním televízie ide o aktívnu zábavu, pri ktorej trénujete a rozvíjate funkcie svojho mozgu. Vďaka hraniu videohier môžete zlepšiť svoju pamäť a koncentráciu, schopnosť riešiť problémy a pracovať pod tlakom. Nemajte preto výčitky, ak sa do digitálneho sveta občas ponoríte na celé hodiny.

Každé ráno si určite jeden cieľ, ktorý zaručene splníte

Nedostatok dôvery vo vlastné schopnosti je pre mnohých hlavným dôvodom, prečo sa nepúšťajú do odvážnych úloh, či dokonca dovolia, aby ich premohla prokrastinácia. Bystrá myseľ je nám na nič, ak nemáme motiváciu využiť ju. Toto malé cvičenie vám pomôže zvýšiť si sebadôveru krok za krokom: Každé ráno si určite jeden cieľ, ktorý v ten deň zaručene splníte. Nech je akokoľvek banálny (vysypanie smetí či poliatie kvetov), zaraďte ho do svojho to-do listu a odškrtnite ho, keď bude dokončený. Váš mozog uvidí dôkaz o tom, že svoje plány dokážete splniť, a do nových úloh sa budete púšťať s väčším sebavedomím.

Checklist
Určite si jednoduché ciele, ktoré vás každý deň motivujú.

Doprajte svojmu telu kvalitné palivo

Okrem svojich produktívnych zvykov dbajte aj na tie stravovacie. Medzi známe „potraviny pre mozog” patria hlavne orechy a semienka, jedlá s obsahom omega-3 mastných kyselín a zdravých tukov, ovocie a zelenina. Okrem nich môžu byť prospešné aj rôzne byliny, či už vo forme výživových doplnkov alebo čajov. Medzi najúčinnejšie patrí napríklad ženšen, ginko biloba, gotu kola alebo kurkuma. Nepodceňujte ani hydratáciu, pitný režim je pre celé telo mimoriadne dôležitý.

Čo si z článku odniesť?

  • Venujte sa v jednom čase iba jednej činnosti, nesnažte sa o multitasking.
  • Nezabúdajte na spánkovú hygienu a spite dostatočne dlhý čas.
  • Robte si poznámky zo stretnutí, kníh alebo filmov, podporí to vašu pamäť.
  • Trávte kvalitný čas v spoločnosti ľudí, ktorých máte radi.
  • Miesto pozerania televízie či počúvania audiokníh vyskúšajte formy oddychu, pri ktorých svoju myseľ aktívne zapojíte, napríklad čítanie alebo videohry.
  • Každý deň si určite dosiahnuteľný cieľ, i keď bude malý. Zlepšíte si tak dôveru vo svoje schopnosti.
  • Zlepšite svoje stravovanie a zaraďte do jedálnička potraviny, ktoré prispievajú k zdraviu celého tela.
  • Komentáre
  • Podobné články
0
Rady a tipy

Pravdy a mýty o time managemente

0
Novinky Rady a tipy

Návrat po sviatkoch do práce bez stresu

0
Financie Novinky Technológie

Aj cez bankomat sa dá vkladať hotovosť na účet

Navigácia

Magazíny