Už sme si zvykli, že firmy hrajú pred vianočnými sviatkami spotrebiteľom na najcitlivejšiu strunu. Čím netradičnejšie sú komerčné prezentácie, tým silnejšie pôsobia na emócie divákov. Dokonca natoľko, že sa z nich stávajú voľne šírené virálne videá s tisíckami až miliónmi zhliadnutí. Ktoré boli tento rok najúspešnejšie?
Spoločným menovateľom všetkých najsledovanejších reklám je príbeh, na konci ktorého nás nezriedka čaká zaujímavé rozuzlenie. Značky v nich neapelujú na samotný produkt, ale na hodnoty, ako sú láska, čas trávený s priateľmi a rodinou, úcta voči starším, náboženská či rasová rovnoprávnosť alebo ohľaduplnosť voči prírode. Tretím atribútom je zvyčajne dar, resp. nejaká forma obdarúvania, ktorá v ľuďoch nepriamym spôsobom prebúdza túžbu urobiť niekomu radosť.
Boxer a trampolína
Vyše dva milióny návštevníkov YouTube ochotne zdieľalo video britského obchodného domu John Lewis, ktorý už tradične patrí medzi lídrov najpopulárnejších vianočných spotov. Tentoraz očaril príbehom domáceho miláčika – boxera Bustera, snívajúceho o skákaní na trampolíne.
Kto priletí na sviatky domov?
Londýnske letisko Heathrow očarilo príbehom dvoch plyšových medvedíkov, z ktorých sa vykľuje vzácna rodinná návšteva. Príbeh s názvom Coming Home for Xmas presviedča o tom, že prísť domov je vlastne najväčším darom.
Za všetkým hľadaj pani Clausovú
Emancipáciu žien spojenú s extrémne pútavou vianočnou „story“ priniesol komerčný spot značky Marks & Spencer. Nenadarmo sa hovorí „cherchez la femme“ (za všetkým hľadaj ženu) – z nenápadnej manželky Santa Clausa sa stak stala nová ikonická postava tohtoročných Vianoc.
Tancujúca Santa Clara
Podobný námet ženskej hrdinky si vybrala aj sieť obchodov Lidl. Na scénu prichádza Santa Clara, ktorá zhodila z trónu hviezdu Vianoc – bohémskeho a samoľúbeho Santa Clausa. Reklama hovorí o tom, že Vianoce sú pre všetkých, vrátane žien, na pleciach ktorých sú všetky nekonečné prípravné práce pred sviatkami.
Čo hľadáš ty?
S touto otázkou prichádza k spotrebiteľom poľská spoločnosť Allegro, predávajúca široký sortiment výrobkov. Ústrednou postavou jej vianočnej reklamy je starý pán, ktorý sa rozhodol učiť angličtinu. Na konci nechýba, ako inak, dojímavé rozuzlenie. Niekedy slová jednoducho nedokážu vyjadriť to, čo je najdôležitejšie. V tomto prípade je nutné sa ich naučiť.
Domov je tam, kde je dobre napečené
Online potraviny Waitrose stavili na tematiku domova. Hoci je červienka drobným vtáčikom, jej húževnatosť a odvaha ju privedú späť do rodného hniezda, kde jej návrat už netrpezlivo očakáva aj malé dievčatko. Ako inak, s koláčikmi od Waitrose…
Darček pre každého
Príjemne úsmevnou reklamou s veľmi silným posolstvom o rovnosti vierovyznaní nás pobavil Prime, členský programu Amazonu. Čo sa stane, keď sa katolícky kňaz spriatelí s moslimským imámom? Dozviete sa na konci originálneho spotu.
Čas je najväčšia hodnota
Na uponáhľaný životný štýl poukazuje reklamné posolstvo obchodného reťazca EDEKA. Rodičia v snahe o dokonalé sviatky často zabúdajú na svoje ratolesti, a teda aj na to, čo je počas Vianoc to najpodstatnejšie – chvíle strávené s blízkymi.
Stratení v zimnej rozprávke
Rozprávkovú atmosféru reklamy módnej značky H&M z dielne režiséra Wesa Andersona podčiarkuje herecký talent Adriena Brodyho. Ten sa ocitol v role vlakového sprievodcu, ktorý sa cestujúcim napriek veľkému meškaniu postará o krásne sviatočné prekvapenie.
Kevin, sám na stole
Tajné priania môže mať kadekto. Aj obyčajná karotka menom Kevin. Krátky dramatický príbeh obchodného reťazca Aldi o drobnej zelenine, ktorá si zaumienila stretnúť sa so Santa Clausom, zdieľalo na svojich sociálnych sieťach takmer 200 tisíc ľudí.