Ako posilniť svoj imidž na trhu?

Spojenie „skvelý imidž“ sa väčšinou vzťahuje na štýlových, originálne oblečených ľudí. V podnikateľskom sektore však rovnako záleží na tom, do akých „šiat“ oblečiete svoju vlastnú firmu, ako budete prezentovať seba i svoje produkty či služby. Čo potrebujete k tomu, aby ste si vybudovali čo najlepšiu povesť na trhu?

Vyjasnite si identitu vašej firmy

Nenadarmo sa hovorí, že imidž je ako cencúľ, ktorý rastie veľmi pomaly, ale zničiť ho dokážete jediným šmahom ruky. Obraz podnikateľa či firmy si okrem vynikajúcich znalostí a skúseností v danej oblasti vyžaduje aj veľa trpezlivosti a vytrvalosti. O imidž sa treba starať neustále. Na začiatku teda skúste sami zhodnotiť, akú identitu má vaša firma na trhu. Pomôžu vám nasledujúce otázky:

  • Kto ste a čo robíte?
  • Aké sú vaše hodnoty? Sú totožné s hodnotami vašej cieľovej skupiny?
  • Ako vaša firma či značka aj s celou svojou kultúrou pôsobí navonok?
  • Ponúkate skutočne niečo, čo na trhu chýba?
  • Čo vás odlišuje od konkurencie?
Imidž firmy
Snažte sa byť originálni a prísť s jedinečným nápadom, ktorý vás odlíši od konkurencie.

Nekopírujte konkurenciu

Úspešné startupy inšpirujú mnohých ľudí k tomu, aby sa na trhu pokúsili presadiť ďalšie nové projekty. Najväčšou chybou je však bezhlavo začať kopírovať všetko, čo vaše vzory robia. Snažte sa preto nájsť svoj vlastný osvedčený recept, ktorý postavíte na objavení vlastných konkurenčných výhod. Vaším cieľom by malo byť zmysluplne zaplniť dieru na trhu a robiť veci ešte lepšie, než vaši konkurenti. S jedinečným riešením budete potom medzi zákazníkmi aj ľahšie rozpoznateľní.

Dajte svojmu biznisu myšlienku

Vaši potenciálni klienti by mali vedieť, prečo ste sa začali venovať svojmu biznisu – podnikanie musí byť postavené na hlbšej myšlienke, nie výlučne na vidine zisku. Skúste ponúknuť jedinečný príbeh, ktorý vás vašim klientom priblíži z ľudskej stránky. Vďaka tomu si vás aj ľahšie zapamätajú. Pozor však na to, aby ste neskĺzli do superlatívov a prázdnych fráz, ktorými firmy zbytočne zahlcujú komunikačné prostriedky. Keď budete o sebe rozprávať, voľte radšej fakty.

Nepodceňujte prvý dojem

Súčasťou firemnej identity je logo, ale aj webstránka, prípadne vizitky, hlavičkový papier a rôzne propagačné materiály. Pri komunikácii s potenciálnymi, ale aj stálymi zákazníkmi zaváži celá vizuálna identita značky. Prvým styčným bodom v komunikácii s cieľovou skupinou býva najmä webstránka. Myslite na to, že na zaujatie priemerného používateľa internetu nemáte viac než 10 sekúnd. Okrem vizuálneho stvárnenia však záleží aj na aktuálnosti informácií. V opačnom prípade pôsobí staticky a zanedbane.

Webstránka firmy je dôležitá
Webstránka je často prvým kontaktom zákazníka s klientom. Popri dizajne rozhoduje jej prehľadnosť, aktuálnosť a užitočnosť obsahu, ktorý ponúka.

Ukážte, že sa vyznáte

Vaša webstránka nemusí nevyhnutne hýriť senzačnou grafikou. Rozhodne však nepodceňujte význam samotných informácií, ktoré potenciálny klient u vás vyhľadáva. Musia byť prehľadné, zrozumiteľné a bez chýb. Kľúčový je aj unikátny obsah s relevantnými informáciami, ktoré budú pre vašu cieľovú skupinu užitočné. Využite možnosť ponúknuť klientom cenné rady ako odborník.

Buďte aktívni na sociálnych sieťach

Kto si myslí, že sa v súčasnosti ľahko zaobíde aj bez sociálnych sietí, je na veľkom omyle. Každá moderná spoločnosť ich potrebuje, aby sa zviditeľnila na trhu. Sociálne siete možno dokonca využiť aj ako nástroj zákazníckej podpory. Ich výhodou je možnosť neustálej interakcie s cieľovou skupinou, resp. s komunitou, ktorá je pre firmu zaujímavá. Podstatné však je, aby ste iba nepostovali, ale so svojimi fanúšikmi aj aktívne komunikovali – odpovedali na ich reakcie a otázky. Aj tu si však treba vedieť vybrať. Každá sociálna sieť totiž oslovuje rôznu cieľovú skupinu, a preto nemusí byť vhodná pre všetky typy firiem. Pamätajte si, že menej je niekedy viac.

Nakloňte si opinion leadrov

Okrem online recenzií na produkty dnes ľudia s obľubou sledujú blogerov a vlogerov. Patria k vyhľadávaným opinion leadrom, teda autoritám, ktoré dokážu ovplyvniť názory más surfujúcich internetom. Niekoľko pozitívnych slov od takejto vplyvnej osoby vám dokonca môže urobiť lepšiu službu než platená reklama. Nespoliehajte sa však na to, že výsledky sa dostavia okamžite. Dôležité je vytvoriť si celú sieť vzťahov s členmi blogosféry.

Budujte si vzťahy s komunitou

V ére sociálnych médií mnoho mladých spoločností, paradoxne, podceňuje osobnú komunikáciu so svojimi zákazníkmi. Neexistuje však lepšia možnosť na budovanie imidžu v očiach verejnosti než prostredníctvom fyzického kontaktu s ľuďmi. Mali by ste sa intenzívne zaujímať o komunitu, v ktorej pôsobíte.  Ak napríklad vlastníte reštauráciu, skúste spoznať ľudí žijúcich v danej lokalite a rozbehnúť aktivity v rámci experimentálneho marketingu. Môžete členom komunity poslať zadarmo skúšobné vzorky alebo ich pozvať na špeciálny event.

Buďte poctiví

Vidina ľahkého zárobku môže zvádzať ku klamstvám a podvodom voči partnerom či zákazníkom. Lenže takýto „úspech“ je veľmi krátkozrakým riešením. S pošramoteným menom firmy je to ako so športovým dopingom – neskôr vám už málokto bude veriť, že nepodvádzate.

Náš zákazník, náš pán

Je to síce obohraná, zato pravdivá pesnička. Musíte sa sústrediť na to, čo chce váš klient,  a nie na vlastnú predstavu o tom, čo by podľa vás mal chcieť. Pre klienta musia byť vaše produkty a služby užitočné, rovnako tak informácie, ktoré mu poskytujete. Spokojný klient je viac než tisíce komerčných výstupov. Ak si teda vybudujete povesť férovej firmy, porastú aj vaše referencie na trhu.

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Novinky

Elon Musk mení Twitter na nepoznanie

0
Rady a tipy

Potrebujte pracovať na dovolenke? Môžete to zvládnuť bez stresu

0
Novinky Technológie Trendy

Predávať či kupovať priamo cez Facebook? Na Slovensku sa spúšťa Marketplace

Navigácia

Magazíny