Byť ekologickou firmou je výhoda, nerobte však greenwashing

Filozofia ekológie je v súčasnosti veľmi príťažlivá, či už ide o blogera, ktorý vyznáva environmentálne princípy a žije zdravo, alebo o firmu so zelenými zásadami, triediacu odpad alebo šetriacu vodné zdroje. Lenže čo v prípade, ak sa niekto tvári iba navonok, že mu záleží na životnom prostredí?

Ak tvrdíte, že ste environmentálni, ale reálne nič zo svojho zeleného „programu“ neplníte, dopúšťate sa greenwashingu. Čo to vlastne znamená?

Termín vznikol už v roku 1986, keď ho ako prvý použil environmentalista Jay Westerveld. Označil ním konanie spoločností, ktoré médiá pravidelne zaplavovali drahou sociálnou reklamou. Informovali, ako pomáhajú vylepšovať životné prostredie, ale neraz išlo o úplne banality a neefektívne opatrenia. Nehovoriac o tom, že zelené frázy a aktivity boli často iba zásterkou činností, ktoré životné prostredie, naopak, vážne poškodzovali. Vďaka masírovaniu verejnej mienky a zároveň zahmlievaniu informácií si takto firmy vybudovali vcelku priaznivý mediálny obraz.

Ekologické podnikanie
Zelený prístup je záväzkom, ktorý nemožno odbiť prázdnymi skutkami.

Zavádzame sofistikovanejšie

Greenwashing je vlastne „vymývaním mozgov“ v ekologickej rovine. Je plný kvetnatých fráz, ale reálne činy im vôbec nezodpovedajú. Britský denník Guardian minulý rok napísal, že greenwashing je v súčasnosti stále aktuálny. Nielenže nevymizol, ale začal sa praktizovať ešte sofistikovanejším spôsobom.

Firmám na ekologickom imidži záleží najmä kvôli zákazníkom. Súčasná generácia klientov na čele s mileniánmi rada počuje, že výrobok či služba sú ekologicky čisté, zdravé či environmentálne neškodné – jednoducho, zvyšuje sa dopyt po ekologických produktoch a službách. Aj preto mnoho podnikateľov nešetrí slovami, ako „zelený“, „bio“ či „eko“.

Podoby greenwashingu

Uchyľovať sa ku greenwashingu nie je zlé iba z etického hľadiska. S klamstvom riskujete, že stratíte svoj kredit a dôveryhodnosť, a teda aj klientov. Ako znie stará známa PR poučka – imidž sa buduje ťažko, ale ešte ťažšie sa napráva pošramotená povesť, ak vôbec existuje cesta späť. Greenwashing môže mať pritom rôzne podoby.

Chýbajúce argumenty

Viete doložiť, akým konkrétnym spôsobom prispievate k ochrane životného prostredia a čo to doteraz prinieslo? Ak napríklad deklarujete, že ste vo firme dosiahli 20-percentnú úsporu energie, nemalo by chýbať ani porovnanie, vzhľadom na čo sa to podarilo dosiahnuť. Máte merania, ktoré to potvrdzujú? Zapamätajte si, že tvrdenia musia byť vždy podložené argumentmi.

Pochybné prieskumy

Prieskumy názorov sú veľmi obľúbené – vďaka nim môže spoločnosť povedať, že produkt odporúča alebo priaznivo vníma určité percento opýtaných, čo je dobrá referencia a motivačný faktor k nákupu nových zákazníkov. Tu si treba pripraviť nielen informáciu o tom, kto daný prieskum organizoval, ale aj to, akou metódou a na akej vzorke ľudí sa uskutočnil.

Zamlčané informácie

Firmy siahajúce po greenwashingu s obľubou vymenúvajú celé spektrum pozitívnych vlastností produktu, no zároveň zamlčia inú, oveľa závažnejšiu skutočnosť. Napríklad, že oblečenie, vyrobené z organickej bavlny, šili za pár drobných ľudia v hrozných podmienkach. Alebo sa oháňajú tvrdením, že drevo, z ktorého je vyrobená podlaha, je ekologický materiál, a pritom pochádza až z Južnej Ameriky, takže jeho uhlíková stopa (množstvo oxidu uhličitého, ktorý sa vyprodukoval pri jeho doprave) má na životné prostredie veľmi negatívne dôsledky.

Vymyslené certifikáty

Ak tvrdíte, že výrobok má isté vlastnosti, mali by ste to mať overené treťou nezávislou stranou. Fakt, že to tvrdíte vy, zďaleka nestačí – neskúšajte to ani s vlastným „ekologickým“ symbolom, ktorý medzi environmentalistami nič neznamená. Radšej sa obráťte na oficiálne certifikačné inštitúcie, ktoré produkt najskôr otestujú, aby ho mohli vyhlásiť za neškodný alebo environmentálne čistý.

Zavádzajúce zelené plusy

K častým praktikám patrí aj tvrdenie, že produkt neobsahuje látku, ktorá sa však už celé roky nepoužíva, alebo je dávno zakázaná. Prípadne, že máte dôležitú certifikáciu, ale tá sa vzťahuje na celkom iný segment produktov či ľudskej činnosti, a teda nemôže kvalitu vášho produktu reálne ovplyvniť.

Využívanie „efektných“ slov

Vyhnite sa nadužívaniu či zneužívaniu slov, ako sú prírodný či ekologický. Samotné slovo „prírodný“ nie je ani meradlom zdravotne neškodného produktu, pretože prírodné môžu byť dokonca rôzne jedy. Na používanie skratiek „eko“ alebo „bio“ musia výrobky spĺňať presne stanovené kritériá.  Rovnako by ste sa mali vyhnúť uvádzaniu nepodstatných informácií, ktoré naoko môžu vzbudzovať dojem, že výrobok je buď ekologicky vhodný alebo dokonca lepší než iné dostupné produkty.

Greenwashing
Greenwashing je ako stavba s veľmi vratkými základmi. Ak vaše pochybné zelené úmysly vyjdú najavo, môže to nalomiť vašu dôveryhodnosť či dokonca pochovať celý váš biznis.

Čo môžete robiť?

Existuje mnoho spôsobov, ako prispieť k zlepšeniu životného prostredia i svojho „zeleného“ statusu medzi podnikateľmi. Najdôležitejšie však je, aby ste sami mali motiváciu myslieť ekologicky.

Základ je splniť očakávané kritériá

Zistite, aké štandardy, ekologické značky a povinné certifikáty hospodárnosti vo vašej oblasti podnikania existujú a snažte sa ich dosiahnuť. Mnoho ekologicky uvedomelých firiem ide dokonca ešte ďalej a stanovuje si vlastné, oveľa vyššie štandardy, na ktorých v konečnom dôsledku samé profitujú, či už úsporou alebo prílevom nových klientov.

Zaujímajte sa o obnoviteľné zdroje energie, recykláciu i takzvaný upcycling (nefunkčné veci s novou funkciou a neraz aj vo vyššej kvalite než tie pôvodné) a porozmýšľajte, ako ich využiť vo vašej sfére podnikania. Ako vám pomôžu vylepšiť kvalitu vašich produktov?

Ekologický od hlavy po päty

Ekológiu nemožno chápať len ako „priťahovanie“ kohútikov či triedenie odpadu. Zelený prístup je ukrytý v celej filozofii a manažmente firmy, počnúc výberom vhodnej lokality a udržateľnej správy budovy či skladu, nákupom vhodného nábytku a elektroniky, až po ekonomické a ekologické používanie dopravy, efektívne využívanie kancelárskych priestorov, uprednostňovanie online konferenčných stretnutí pred výjazdom tímu na pracovnú cestu, či používanie vhodných čistiacich prostriedkov vo firemnej kuchynke. Skúste sa zamyslieť, kde všade je priestor na zlepšenie.

Buďte iniciátormi zeleného prístupu

Vytvorte si okolo seba ekologicky zmýšľajúcu komunitu. Voľte dodávateľov, ktorí sami chápu dôležitosť udržateľného konania. Nakazte nadšením pre zelené veci svojich zákazníkov. Ak zavádzate pravidlá, ktoré sú pre druhých, či už partnerov alebo zákazníkov, nepochopiteľné, rozprávajte o nich a veľa vysvetľujte. Ľudia by mali rozumieť tomu, prečo robíte úsporné opatrenia a aký efekt prinesú. Nečakajte, že iní budú učiť vás, ale sami vzdelávajte a inšpirujte svoje okolie.

Medzi obchodníkmi sú obľúbené aj odmeňovacie programy pre zákazníkov – skúste verných klientov inšpirovať špeciálnymi eko akciami, v rámci ktorých výhry premeníte na nejakú formu odmeny alebo ho využijete na podporu udržateľného projektu.

Inovujte s ohľadom na životné prostredie

Vždy rozmýšľajte nad tým, čím môžete vy sami v rámci svojich produktov alebo služieb prispieť ku zlepšovaniu životného prostredia, či už navrhujete módu,  venujete sa realizácii stavieb, predávate zmrzlinu alebo fungujete ako IT spoločnosť.

Veľkú pomoc pri zlepšovaní stavu životného prostredia môžu ponúknuť aj zelené aplikácie v „smart“ zariadeniach, ktoré nosíme neustále so sebou. Napríklad, aplikácia Oroeco dokáže každému používateľovi zmerať jeho vplyv na životné prostredie, a to na dennej báze. Informuje ho napríklad, koľko skleníkových plynov vyprodukuje cestou autom či lietadlom, aký dosah na prostredie má nákup konkrétneho jedla či návšteva reštaurácie.

Kde všade treba ľudí naviesť, aby sa správali ekologicky? Zvyšok je len na vás…

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Novinky Rady a tipy

Nestíhate podať daňové priznanie? Termín môžete posunúť

0
Financie

Všetko čo vieme o kryptomenách

0
Rady a tipy

Pravdy a mýty o time managemente

Navigácia

Magazíny