Aké sú základné zákonné povinnosti e-shopu? Na toto si dajte pri predaji online pozor

Každému majiteľovi e-shopu zo zákona vyplývajú určité povinnosti, ktoré musí dodržať. Tento článok vám pomôže, ak sa chcete uistiť, že vášmu e-shopu z hľadiska právnych predpisov nič nechýba a že spĺňate všetky podmienky poctivého obchodovania cez internet.

Informačné povinnosti predávajúceho

Každý predávajúci je povinný informovať spotrebiteľa o základných skutočnostiach týkajúcich sa predávaného tovaru, jeho vlastnostiach a ceny. Rovno je potrebné oboznámiť zákazníka s podmienkami záruky, možnosťami reklamácie, riešenia prípadného sporu, platobných a dodacích podmienkach a práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy. Splnenie informačnej povinnosti sa najčastejšie realizuje v obchodných podmienkach, alebo na oddelených sekciách webu ktoré musia byť kupujúcemu dostupné na stránke e-shopu ešte pred tým, ako si tovar objedná.

Firemné a kontaktné údaje

Na predaj tovaru alebo služieb (a to aj elektronicky) je potrebné mať založené podnikateľské oprávnenie – živnosť alebo obchodnú spoločnosť. Údaje z tohto oprávnenia musíte zverejniť na stránke spolu s názvom registra, v ktorom je spoločnosť alebo živnostník zapísaný a číslom zápisu tohto registra, ktorý vykonal zápis. V neposlednom rade možnosti kontaktu daného subjektu, e-mailový alebo telefonický, prípade v podobe kontaktného formulára. Údaje by mali byť vložené v špeciálne vyhradenej sekcii na stránke, napríklad Kontakt alebo O nás. Obsahovať by ich mali aj obchodné podmienky.

GDPR alebo ochrana osobných údajov pre e-shop

Osobné údaje sú citlivé informácie, ktoré slúžia k identifikácii osoby a spracovávať sa môžu len s jej súhlasom. Pri e-shopoch ide napríklad o meno a priezvisko zákazníka, telefónne číslo, adresu, ale aj údaje ako IP adresa zákazníka so sledovaním pohybu zákazníka po e-shope. Osobné údaje sú chránené nariadením GDPR, ktoré pojednáva o ochrane osobných údajov, stanovuje povinnosti podnikateľom a priznáva práva fyzickým osobám.

Akonáhle internetová stránka umožňuje uzatvorenie zmluvy na diaľku, poskytuje možnosť registrácie používateľa, pridanie komentára, prihlásenie sa do newsletter-a či vyplnenie formulára je nutné splniť podmienky ochrany osobných údajov. E-shop má povinnosť mať dostupnú samostatnú sekciu, ktorá obsahuje pravidlá spracovania a ochrany osobných údajov, v ktorej bude jasne popísané, s akými osobnými nákladmi prevádzkovateľ nakladá, na aký účel ich využíva a aké má spotrebiteľ práva v súvislosti so svojimi osobnými údajmi. 

Obchodné podmienky

Obchodné podmienky by mali mať vymedzenú sekciu na webe, ku ktorej sa každý návštevník stránky môže jednoducho dostať. Obchodné podmienky musia obsahovať všetky náležitosti kúpnej zmluvy uzavretej na diaľku. Obsah tohto dokumentu sa bude líšiť vzhľadom na typ ponúkaného tovaru alebo služieb, vo všeobecnosti ale obchodné podmienky musia obsahovať:

  • totožnosť prevádzkovateľa,
  • platobné a dodacie podmienky,
  • spôsob objednania,
  • reklamačné a záručné podmienky,
  • odstúpenie od zmluvy,
  • výhrada vlastníckeho práva,
  • ochrana osobných údajov.

Orgán dozoru

Orgánmi dozoru sú inštitúcie, ktoré kontrolujú činnosť podnikania prevádzkovateľa e-shopu a chránia práva spotrebiteľa. Dôležité je zverejniť na vašej stránke údaje inštitúcie, ktorá zastrešuje predmet vášho podnikania (napríklad SOI, UVZ, ŠVPS…). Tieto údaje odporúčame vkladať do reklamačného poriadku alebo obchodných podmienok.

Súbory cookies

V oddelenej sekcii na webe je potrebné používateľov informovať o tom, s akými súbormi cookies stránka pracuje. Dokument alebo sekcia obsahuje poučenie o tom, čo sú súbory cookies, aké druhy súborov cookies zbierate a na čo ich používate, ako aj informácie o cookies tretích strán. V neposlednom rade musia zahŕňať aj informáciu, ako nastavenia cookies zmeniť. 

Súhlas s používaním súborov cookies

Získať súhlas užívateľa webovej stránky s používaním či ukladaním cookies je nutné len pre používanie takých cookies, ktoré predstavujú osobné údaje. Najčastejšie ide o cookies na marketingové či reklamné účely. Oznam o používaní cookies je realizovaný prostredníctvom bannera alebo pop-up okna, ktoré prostredníctvom tlačidla umožňuje návštevníkom povoliť alebo blokovať cookies.

Odstúpenie od zmluvy a reklamačný poriadok

Je možné vytvoriť si na stránke špeciálnu sekciu pre odstúpenie od zmluvy, podmienky by ale mali byť aj súčasťou obchodných podmienok. Dokument by mal obsahovať možnosti odstúpenia od zmluvy, informácie pre jej splnenie a poučenie spotrebiteľa o jeho práve odstúpiť od zmluvy do 14 dní od doručenia tovaru, čo ustanovuje zákon. Na stránku môžete umiestniť aj formulár pre odstúpenie od zmluvy a reklamačný formulár.

Spotrebiteľa je potrebné informovať o tom:

  • Ako reklamáciu oznámiť,
  • na akú adresu reklamovaný tovar dopraviť,
  • za akých podmienok nie je možné reklamáciu uplatniť,
  • Ako budete spotrebiteľa o vybavení reklamácie informovať.

Súhlas používateľa

Zaškrtávacie políčko na súhlas používateľa je nutné umiestniť na stránku pri vytvorení objednávky. Ide o súhlas so všeobecnými obchodnými podmienkami a súhlas so spracovaním osobných údajov. Dôležité je, že tieto políčka nesmú byť vopred zaškrtnuté, používateľ ich musí označiť sám. V prípade, že na uzavretie zmluvy je potrebné, aby zákazník dovŕšil vek 18 rokov, musí dať prevádzkovateľovi aj tento súhlas.

Kam informácie a dokumenty umiestniť?

Všetky povinné dokumenty a údaje by mali byť ľahko prístupné (na 2 kliky) z akejkoľvek stránky vášho e-shopu. Odkazy na sekcie môžete umiestniť do menu alebo pätičky stránky. Odkaz na všeobecné obchodné podmienky, informácie o spracovaní a ochrane osobných údajov, ako aj reklamačný poriadok nesmie chýbať ani zákazníckom košíku pri vytváraní objednávky.

Ktoré zákony sa vás týkajú, ak predávate cez e-shop?

Problematike elektronického obchodu sa venuje niekoľko právnych predpisov. Odporúčame vám oboznámiť sa s ich obsahom alebo využiť služby právneho poradcu, ktorý zabezpečí vhodné znenie všetkých dokumentov, ktoré musia byť na stránke e-shopu zverejnené:

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Rady a tipy

Čo je lepšie? Práca z domu, coffice alebo coworking?

0
Novinky Rady a tipy

Od nového roka budeme s úradmi komunikovať elektronicky

0
Rady a tipy Trendy

Ako posilniť svoj imidž na trhu?

Navigácia

Magazíny