Michal Števula: Ak sa popálite, bude vás to stáť veľa peňazí

Podnikateľským zámerom Michala Števulu bol prínos kvalitnej pánskej módy na slovenský trh. Značka STEVULA sa stala úspešným projektom so stovkami spokojných zákazníkov a svoje aktivity čoskoro rozšíri aj do zahraničia. V rozhovore prezradil viac o výbere dodávateľov, partnerstvách v biznise a online predaji.

Pánska móda má na Slovensku tradíciu, značiek u nás ale mnoho nevzniká. Čo vás priviedlo k myšlienke výroby limitovaných kolekcií pánskych košieľ? Nebáli ste sa konkurencie tradičných značiek a cenovej politiky fast fashion?

Samozrejme, na začiatku sme mali obavy z rastúcej sily fast fashion značiek. Videli sme šancu a priestor pre produkty v strednom cenovom spektre, ktoré budú kvalitnejšie ako fast fashion a zároveň si zachovajú aj originalitu a jedinečnosť. Takto sme dokázali ponúknuť zákazníkom niečo nové, ale stále dostupné, aby od fast fashion mohli presedlať k nám. V skutočnosti ten skok nie je finančne náročný, rozdiel je však veľký v celkovej kvalite výrobkov.

Firmu ste založili spolu so svojim otcom. Čo je podľa vás najväčšou výhodou rodinného podnikania?

Výhodou, ale aj nevýhodou je osobný vzťah s partnerom. Na jednej strane môžete kedykoľvek flexibilne komunikovať, na druhej strane to môže byť aj na škodu, ak nehovoríte o iných ako firemných veciach.

S podnikaním na internete dnes môže začať ktokoľvek, no väčšina e-shopov neprežije ani svoj prvý rok. Čomu vďačíte za rast vašej značky a úspech v e-commerce?

Na prvý pohľad sa podnikanie v e-commerce zdá jednoduché, e-shop si vytvoríte pomerne ľahko, rýchlo a v podstate aj lacno. Avšak tam to končí. Čakáte a nič sa nestane. Nikto nechodí a vy nemáte tržby, iba náklady, každý mesiac… Často mylná predstava je, že to pôjde samo.

Podľa môjho názoru je zásadné nájsť vhodných partnerov na spoluprácu. Od logistiky až po marketingovú spoluprácu, pretože bez nej sa žiadny e-shop nezaobíde. V dnešnej digitálnej dobe je potrebné obsiahnuť veľké množstvo kanálov a to nezvládnete sami.

Michal Števula
Pri výbere dodávateľa sme opatrní, vo výstupnej kontrole sa zameriavame na množstvo detailov.

Bolo náročné nájsť dodávateľov, ktorí splnia vaše nároky na kvalitu výrobkov?

Neustále je ťažké hľadať dodávateľov. Vždy keď s niekým začínate, ťahá vám medové  motúzy popod nos. 🙂 

Každý je najlepší a všetko vie urobiť super, ale pri prvých dodávkach sa ukáže realita. Nedá sa všetko zistiť dopredu. Preto vsádzame na dodávateľov, ktorí sa za dlhé obdobie vyprofilovali vo svojom biznise na špičku a vedia dodržať očakávanú kvalitu. Vždy začíname skúšobnými vzorkami, skúšobnou výrobou a tam zisťujeme, ako sú ušité jednotlivé košele. Švy musia byť dokonalo rovné, látku nesmie nikde naťahovať, rukávy musia byť rovno našité. Práve vo fast fashion je časté, že výrobky sú ušité krivo. To si nemôžeme dovoliť, presne preto sa pri výstupnej kontrole zameriavame na veľké množstvo detailov.

Ako prebieha výrobný proces od nápadu až po finálny produkt?

Rádovo príprava novej kolekcie trvá niekoľko mesiacov, v závislosti od veľkosti. Nikdy nekončiaci proces zahŕňa štúdium a rozhovory s dodávateľmi látok, pretože ponuka sa neustále obmieňa a my chceme zostať „v obraze”. Následne zo širokej ponuky spravíme finálny výber látok na košele a doriešime farbu gombíkov a nití. V prípade, že model bude mať kontrast, musíme nájsť a vybrať vhodnú látku. Tu sa zameriavame hlavne na zvyšky látok, ktoré máme na sklade, aby sme netvorili žiadny zbytočný odpad. Keď sú hotové všetky podklady a máme nakúpený materiál, zadávame požiadavku do výroby. Za každou košeľou je množstvo práce, ktorú robí veľa ľudí, preto ma vždy nesmierne teší, keď vidím spokojného zákazníka v našej košeli.

A čo samotný dizajn košieľ? Zodpovedáte aj za výber vzorov, alebo estetickú stránku veci prenechávate iným?

Náš výber je v podstate rodinný konsenzus. Vždy sa snažíme pozrieť na vec očami zákazníka, k čomu by si to mohol obliecť a zároveň zohľadňujeme minulú kolekciu. Vždy však diskutujeme o jednotlivých vzoroch a kombináciách aj s dodávateľmi, pretože ich berieme ako našich partnerov.

Využili by ste príležitosť na otvorenie kamennej predajne? 

Dnes nad tým neuvažujeme. Naša základná idea je predávať pánsku módu online. Snažíme sa, aby bolo všetko rýchle a pohodlné, aby zákazníci nemusel nikam chodiť a čakať v rade na kabínku. Tovar si jednoducho objednajú domov a pohodlne vyskúšajú, keď sa im to hodí. Cez online predaj môžeme naše produkty poskytnúť všetkých zákazníkom na Slovensku, v prípade kamennej predajne by sme boli limitovaní regionálne.

Modrá pánska košeľa
Slovenská značka Stevula zákazníkom ponúka limitované kolekcie pánskych košieľ.

Sú slováci ochotní priplatiť si za kvalitu? 

Myslím si, že postupne  aj na Slovensku zákazníci začínajú hľadať kvalitu namiesto kvantity. Samozrejme, musí to byť správna úroveň hodnoty, ktorú za svoje peniaze dostanú, dovolím si tvrdiť, že v našom prípade máme výborný pomer ceny a hodnoty.

Ku každému biznisu patria väčšie aj menšie neúspechy. Čo by ste poradili svojmu mladšiemu ja? 

Určite by som sa sústredil na výber partnerov pre online marketing, dôslednejšie vybral dodávateľa a nastavil prísnejšie kritériá výberu. Ak sa popálite, bude vás to rýchlo stáť veľa peňazí.

Plánujete expandovať do iných krajín? Rozširovať produktové portfólio? 

Nedávno sme rozšírili našu ponuku o pánske chinos nohavice, pretože sami zákazníci nám hovorili, že by sa im ku košeliam hodili. K tomu sme doplnili kožené opasky vyrobené na Slovensku a v spolupráci so slovenskou firmou Fusakle sme uviedli niekoľko typov ich ponožiek do našej ponuky.

Čo sa týka expanzie, v najbližšom období plánujeme rozšírenie aktivít na českom trhu. Kam pôjdeme ďalej, ukáže budúcnosť. 🙂


  • Komentáre

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of
  • Podobné články
0
Rady a tipy Trendy

Ako posilniť svoj imidž na trhu?

0
Podujatia

Verte, že po tejto konferencii si dobrovoľne zmeníte všetky heslá

0
Rady a tipy

Jar vo fotoknihe Happy Foto

Navigácia

Magazíny