Od vzniku internetu a sociálnych sietí sa svet výrazne zmenil. V minulosti ľudia bojovali o nové územia, o majetok či potravu, no vo virtuálnom svete prebieha boj o dáta a informácie. Ako o nás firmy legálne zbierajú dáta, čo všetko o nás vedia a k čomu tie údaje potrebujú? To všetko sa dozviete v našom článku.
V článku sa dozviete:
- Čo sú citlivé informácie a aké údaje zbierajú sociálne siete
- Prečo sú osobné údaje pre sociálne siete dôležité
- Ako zbierajú sociálne siete citlivé informácie
- Ďalšie formy zberu dát
- Ako funguje algoritmus sociálnych sietí
Čo sú citlivé informácie a aké údaje zbierajú sociálne siete
Citlivé informácie odhaľujú osobné a intímne údaje o konkrétnom človeku. Podľa Európskej komisie sa za citlivé informácie považujú osobné údaje, ktoré odhaľujú rasový alebo etnický pôvod, politické názory, náboženské alebo filozofické presvedčenie človeka. Tiež sa tam radí aj údaj o členstve v odborových zväzoch.
Nepochybne tam patria aj genetické údaje, biometrické údaje spracúvané len na účely identifikácie človeka. Taktiež sa tam radia zdravotné údaje a údaje týkajúce sa sexuálneho života alebo sexuálnej orientácie danej osoby. Všetky spomenuté informácie o nás sociálne siete zbierajú a zhromažďujú prostredníctvom našej každodennej aktivity na internete.
Prečo sú osobné údaje pre sociálne siete dôležité
Informácie sú v dnešnom svete nesmierne dôležité, či už pre bežného človeka, malého podnikateľa, marketérov, či veľké korporátne firmy. Čím viac informácií máte, tým väčší vplyv na svoje okolie a svet dokážete mať. Informácie predstavujú silu, vplyv a moc.
Vďaka internetu má každý člen civilizovanej spoločnosti jednoduchý a rýchly prístup k obrovskému množstvu najrôznejších informácií. Aktuálne štatistiky uvádzajú, že viac ako 5 miliárd ľudí na svete má prístup na internet, čo je približne 63 % svetovej populácie. Z toho 4,7 miliárd obyvateľov planéty aktívne využíva sociálne siete, čo predstavuje 59 % svetovej populácie.
Internet sa stal dostupným širokej verejnosti koncom 20. storočia a sociálne siete odštartovali svoj rozmach v roku 2004. Internet a sociálne siete sú pomerne novým vynálezom ľudstva, ktorý sa naprieč rokmi neustále vyvíja a zdokonaľuje. Ľuďom však chýba mediálna gramotnosť. Nerozumejú ako internet a online platformy fungujú. Nevedia ako s nimi zaobchádzať, ako sa na nich správať a ako cez nich komunikovať. Treba mať na pamäti, že „virtuálny svet je dobrým služobníkom, no zlým pánom“.
Ľudská pozornosť sa stáva produktom
Shoshana Zuboff, harvardká profesorka a sociálna psychologička, v dokumente The social dilemma povedala, že „snom všetkých obchodníkov je mať 100 % istotu. Na dosiahnutie tejto istoty je potrebné mať obrovské množstvo dát. A sociálne siete ich majú“. Vďaka množstvu informácií, ktorými online platformy disponujú o svojich užívateľoch, majú inzerenti istotu, že sa ich reklama masovo dostane k cieľovej skupine, čím zvýšia svoje predaje a zisk.
Naša pozornosť vystupuje na internete ako produkt, za ktorý si inzerujúce firmy platia. „Pokiaľ za produkt neplatíte, vy ste ten produkt“, hovorí bývalý zamestnanec spoločnosti Google Tristan Harris. To je dôvod, prečo je algoritmus sociálnych sietí navrhnutý tak, aby čo najdlhšie udržal našu pozornosť online.
Ako zbierajú sociálne siete citlivé informácie
Všetko, čo na internete vyhľadávame je monitorované a zaznamenávané. Online platformy ako Google, Facebook, Twitter, Youtube, či Instagram zhromažďujú množstvo našich osobných údajov. Keď pri registrácii do e-shopov, blogov, či na sociálne siete zvolíte možnosť „zaregistrovať sa pomocou Facebooku“, alebo „zaregistrovať sa pomocou Google účtu“, dávate tým súhlas na legálne sťahovanie vašich osobných údajov z uvedených profilov spoločnostiam Meta alebo Google.
Na základe informácií, ktoré o nás sociálne siete zbierajú, dokážu vyhodnotiť, kde bývame, kde nakupujeme, čo študujeme, aké sú naše koníčky, ako sa stravujeme, aké filmy pozeráme, i čo radi čítame. Vedia aj to, či máme zdravotné problémy, či sme slobodní, a aké máme vzťahy s rodinou. Online platformy disponujú databázami plnými citlivých informácií o každom užívateľovi.
Ďalšie formy zberu dát
Ďalším príkladom ako firmy o nás získavajú informácie sú napríklad zákaznícke karty ako Billa clubcard, Peek and Cloppenburg clubcard alebo DM karta. Na prvý pohľad vyzerajú neškodne, ba až výhodne pre zákazníkov. Za nazbierané body z nákupov dostanú atraktívne zľavy, darčeky, či iné výhody. V dnešnom svete však nič nie je zadarmo.
Prostredníctvom zákazníckych kariet získavajú podniky podrobné informácie o svojich zákazníkoch. Vďaka tomu zistia, kedy ich zákazníci nakupujú, čo nakupujú, či má na ich nákupné správanie vplyv čas alebo ročné obdobie, do akej vekovej skupiny ich zákazníci spadajú, a ako vek ovplyvňuje ich nákup.
V dnešnom svete sú informácie veľmi cenné. Kto ich má, ten má v rukách veľkú moc. Spoločnosti online platforiem disponujú najväčšími databázami informácií a údajov o všetkých svojich užívateľoch z celého sveta. Vďaka tomu si vyslúžili titul najbohatších a najvplyvnejších firiem všetkých čias.
Ako funguje algoritmus sociálnych sietí
Sociálne platformy sú postavené na algoritme, ktorý na základe doposiaľ získaných informácií o každom jednom užívateľovi vyhodnocuje jeho preferencie a záujmy. Vďaka tomu mu následne môže ponúkať obsah, ktorý by ho potenciálne mohol zaujať. Ponúka mu obsah ako šitý na mieru a to len s jediným cieľom. S cieľom udržať ho na sieti čo najdlhšie.
Online platformy vďaka informáciám, ktoré o nás vedia, dokážu predikovať naše myšlienky, rozhodovanie a správanie. V nesprávnych rukách, by sa sociálne siete mohli stať účinným nástrojom manipulácie a propagandy. Boli by sme len pomyselnými bábkami v ich online hre. Sociálne siete sú každodennou súčasťou života mnohých ľudí. Princípu, na ktorom sú založené sa nemožno vyhnúť. Pokiaľ však človek pochopí ako fungujú, môže to brať ako výhodu a využiť vo svoj vlastný prospech. Sociálne siete sú nástroje, vďaka ktorým máme neustály prístup k aktuálnym informáciám. Vďaka nim môžeme udržiavať kontakt s našou rodinou a blízkymi aj na veľké svetové vzdialenosti. Môžeme sledovať obsah, ktorý nás zaujíma. Aby sme však sociálne siete dokázali správne a bezpečne využívať, je potrebná vyššia úroveň našej mediálnej gramotnosti.
Zdroje:
https://www.voguebusiness.com/consumers/what-fashion-retailers-know-about-you-gdpr-farfetch-net-a-porter-matchesfashion-asos-john-lewis
https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/#:~:text=How%20many%20people%20use%20the,percent%20of%20the%20global%20population.
https://www.worldometers.info/sk/
https://www.thesocialdilemma.com/
https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/reform/rules-business-and-organisations/legal-grounds-processing-data/sensitive-data/what-personal-data-considered-sensitive_sk