Ako na čistú myseľ a produktivitu podľa autora Bullet Journalu

Produktivita je častou témou, ktorá sa stretáva s pracovným ale i osobným životom. Existuje mnoho spôsobov ako byť efektívnejší a správne si rozdeliť čas. Jeden z nich predstavil Ryder Carroll, dizajnér Bullet Journalu. Prečítajte si viac v našom článku.

Ryder Carroll je autor a zároveň dizajnér Bullet Journalu. Je to špeciálny druh papierového diára, ktorý si tvoríte sami – od rozvrhnutia stránok, cez dátumy až po jednotlivé úlohy. Ak chcete používať Bullet Journal, stačí doma nájsť prázdny zošit a môžete sa do toho pustiť.

Vďaka nemu zistite, ako si vytvoriť zoznam úloh, utriediť priority a žiť spokojnejší život. Narodil vo Viedni a od detstva bojoval s poruchou pozornosti. Mal problém sústrediť sa a žiadne nástroje či mentálne pomôcky, známe v tom čase, mu nepomáhali. To ho inšpirovalo k vytvoreniu vlastného systému, ktorý oslovil množstvo ľudí po celom svete.

Svoj koncept predstavil na konferencii TEDxYale, kde mal prednášku o tom, ako si upratať myseľ a zorganizovať čas. S efektívnym časovým managementom dokážete prioritizovať svoje úlohy tým, že si určíte, čo je pre vás dôležité. Získate tak čas na svoje sny či koníčky. Podľa jeho slov byť zaneprázdnený neznamená byť produktívny. Ryder Carroll ponúka návod na dosiahnutie cieľov efektívne a so zadosťučinením. Či už si chcete vybudovať vlastný biznis popri fulltime práci, precestovať svet alebo mať viac času na rodinu, dobrý time management je pre vás nevyhnutný.

Ako na čistú myseľ a produktivitu?

Na to, aby ste sa dokázali vykonávať svoje úlohy a byť produktívny, potrebujete myseľ najskôr spomaliť a vyprázdniť. Tým si vytvoríte v hlave priestor a dokážete sa lepšie sústrediť. Dôležitú úlohu hrá organizácia.

Bullet Journal
Farebné zvýrazňovanie vám pomôže udržať si v diári poriadok.

Spravte si zoznam

Na jeho vytvorenie budete potrebovať len pero a papier. Rozdeľte si papier na tri časti:

  • Čo musím urobiť?
  • Čo by som mal urobiť?
  • Čo chcem urobiť?

Do jednotlivých častí si napíšte úlohy a veci, na ktorých potrebujete pracovať, mali by ste alebo chcete. Tým, že si napíšete všetko čo máte v hlave na papier, ju odľahčíte. Istým spôsobom sa budete už teraz budete cítiť pokojnejšie, pretože uvidíte všetky svoje úlohy pokope pred sebou. Zoznam vám presne ukáže, do čoho investujete svoj čas a energiu.

Pýtajte sa prečo

Teraz sa spýtajte sám seba, prečo jednotlivé veci robíte. Nemusíte pri tom začať uvažovať o zmysle svojho života, len sa jednoducho nad každou vecou zastavte a zamyslite. Robíte danú vec preto, že na nej skutočne záleží? Ľudia majú tendenciu sami seba neustále zaťažovať povinnosťami, na ktorých v skutočnosti nezáleží. Ryder vraví, že sa neustále rozptyľujeme vecami, ktoré by sme mohli robiť a mali robiť tak veľmi, že sa zabúdame spýtať, prečo ich vlastne robíme.

Nad každou úlohou vo vašom zozname sa zastavte a zamyslite sa nad dvoma vecami:

  • Je to životne dôležité? (Sem patria veci ako práca, dane, nájom a podobne.)
  • Záleží na tom? (Naozaj na tom záleží vám, alebo niekomu, koho máte radi?)

Ak ste odpovedali na obidve otázky nie, tak ste práve našli vec, ktorá vás rozptyľuje. Vyškrtnite ju zo zoznamu. Ak sa takto zamyslíte nad každou úlohou, váš zoznam sa pravdepodobne preriedi. Zostanú na ňom len veci, ktoré naozaj musíte spraviť a veci, ktoré chcete dosiahnuť – vaše ciele.

Mohlo by vás zaujímať: Tipy ako zvýšiť produktivitu v práci.

Kľúč k produktivite

Teraz si potrebujete z jednotlivých úloh vytvoriť projekty. Aby ste si svoju myseľ opäť nezahltili, musíte ísť na to postupne. Projekt si rozdeľte na menšie a konkrétne časti, ktoré vás hneď nevystrašia a dokážete ich reálne spraviť. Ak sa napríklad chcete naučiť variť, nezačínajte tak, že budete chcieť prirpaviť 3-chodovú večeru pre piatich ľudí. Pravdepodobne sa vám nepodarí a skončíte znechutení a s odporom k vareniu.

Keďže už máte v to-do liste len veci, ktoré musíte alebo chcete robiť, bude jednoduchšie si na ne nájsť čas. Nebudú vás o neho oberať úlohy, ktoré pre vás nemajú zmysel. Tým, že si projekty rozdelíte na menšie časti, vám zaberú menej času, čo je pre životný štýl udržateľnejšie. Budete si užívať to, že ich robíte a nebudete sa nezmyselne naháňať. Určite si presný čas, kedy sa projektom budete venovať a dodržte ho.

Ak budete robiť triedenie úloh pravidelne, budete mať viac času na veci, na ktorých vám záleží a budete produktívnejší. A to vedie k uvedomelému a naplnenému životu. Existuje viacero spôsobov, ktorými sa dá dosiahnuť vyššia produktivita. Aký spôsob je váš najobľúbenejší?

Pozrite si celú TEDx prednášku Rydera Carrolla

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Novinky Rady a tipy

Od nového roka budeme s úradmi komunikovať elektronicky

0
Online Marketing

5 vecí, na ktoré treba myslieť pred spustením digitálnej kampane

0
Financie Novinky Rady a tipy

Ako ochrániť malú firmu pred následkami krízy spôsobenej koronavírusom

Navigácia

Magazíny