Google čoskoro oddelí mobilné a nemobilné vyhľadávanie

Internetový gigant Google sa netají tým, že sa snaží zdokonaľovať svoje služby najmä voči používateľom mobilov. Jednou z najnovších avizovaných zmien, ktorá výrazne ovplyvní prístup k optimalizovaniu webstránok, bude samostatný index vyhľadávania pre mobily, ktorý by mal vzniknúť v priebehu pár mesiacov.  Čo táto revolučná zmena značí pre online marektérov a prevádzkovateľov webov?

Google v mobile
Prvý samostatný index vyhľadávania pre mobily by mal Google spustiť už v priebehu pár mesiacov. Dobre sa na tento update pripravte.

Na začiatku treba povedať, že nejde o prvú novinku vo svete mobilnej internetovej komunikácie, ktorú spoločnosť Google zrealizovala. Mnohí weboví marketéri, developeri a SEO špecialisti si určite spomínajú na minuloročnú aktualizáciu v podobe nového algoritmu vyhľadávania v mobiloch (prezývanú aj Mobilegeddon). Tá mala za cieľ posúvať dopredu stránky s responzívnym dizajnom a prehľadnejšou navigáciou, prispôsobenou pre mobily či tablety. V priebehu roka 2016 však došlo aj k ďalším zmenám, ktoré by prevádzkovatelia stránok nemali brať na ľahkú váhu:

  • Limit dĺžky meta titulkov sa zvýšil na 68 – 70 znakov v desktopových prehliadačoch a na 78 znakov v rámci mobilného vyhľadávania. Meta popisy na stránkach vyhľadávania takisto narástli z pôvodných dvoch na tri riadky.
  • Google oznámil, že v mobilnej verzii stránok si posvieti aj na reklamné formáty typu interstitial (bannery prekrývajúce väčšinu plochy webstránky) a pop-upy, čiže vyskakovacie okienka, ktoré používateľom smartphonov bránia dostať sa svižne k želanej informácii. Stránky s takýmto obsahom budú v rámci umiestnenia v obľúbenom vyhľadávači znevýhodnené.

Mobilný index bude primárny

V súčasnosti je index vyhľadávania na počítačoch a mobiloch združený, Google to však v blízkom období plánuje zmeniť najmä kvôli stúpajúcemu počtu vyhľadávaní v mobiloch, ktoré dnes predstavuje vyše 50 percent. Google dokonca zaznamenal neuveriteľný nárast v hlasovom  vyhľadávaní. Od roku 2008 sa počet hlasových dopytov zvýšil až 35-krát a v súčasnosti predstavuje až 20 percent všetkých vyhľadávaní.

Ako informoval Google, index vyhľadávania v mobiloch sa stane primárnym, na rozdiel od počítačovej verzie bude preto jeho aktualizácia prebiehať oveľa rýchlejšie. To znamená, že aj umiestnenie vašej stránky vo vyhľadávači sa bude odvíjať od toho, ako sa bude správať vo svojej mobilnej verzii. Z pohľadu SEO špecialistov je napriek avizovanej aktualizácii problémom, že Google zatiaľ neposkytol žiadny oficiálny nástroj, pomocou ktorého by bolo možné správne fungovanie stránok pre mobilný index vyhľadávania otestovať. Pre svoje stránky však predsa len môžete čosi urobiť už teraz.

Nákup s mobilom
Bez mobilu sa dnes málokto pohne na krok, informácie vyhľadávame takmer všade a chceme sa k nim dostať čo najrýchlejšie.

Kľúčom bude rýchlosť

Všetky tieto zmeny smerujú k tomu, aby sa čo najviac vylepšil komfort používateľov mobilných zariadení. Ľudia surfujúci na malej obrazovke sa totiž správajú odlišne než tí, ktorí informácie vyhľadávajú v počítači. Treba si uvedomiť, že ide o veľmi netrpezlivých používateľov. Podľa prieskumu spoločnosti Kissmetrics až 40% návštevníkov opúšťa stránku v mobilnom prostredí, ak sa nenačíta do 3 sekúnd.

Ide teda o ľudí, ktorí si zo všetkého najviac cenia rýchlosť, komfort, ako aj to, že sa za rekordne krátky čas dostanú k naozaj relevantnej informácii a nemusia sa k nej na malej obrazovke „prebojovávať“ množstvom zbytočného obsahu. Kľúčom teda bude zbaviť stránky balastu a urobiť ich v záujme rýchlosti čo „najštíhlejšie“. Prvé kroky, ktoré by ste mali podniknúť (ak ste tak ešte neurobili), by sa mali týkať ich optimalizácie stránok pre mobilné zariadenia:

  • Ak vaša stránka funguje v redakčnom CMS systéme, spravovanom softvérom tretích strán (napríklad WordPress, Joomla a ďalšie), čo najskôr zistite, ako ju presídliť do responzívneho prostredia mobilných zariadení.
  • Ak už mobilná verzia vašej stránky funguje, môžete si jej skutočný responzívny charakter overiť v teste vhodnosti pre mobilné zariadenia.
  • Nástroj Page Speed Insights pomáha analyzovať výkon vašej webovej stránky a následne vám poskytne návrhy na zrýchlenie jej načítavania.
  • Využiť však môžete aj projekt AMP (Accelerated Mobile Pages – open-source technológia spoločností Google a Twitter), ktorého cieľom je pri tvorbe mobilnej verzie stránky zachovať jej podstatu, ale spolu s minimalizovaním obsahu, ktorý ju spomaľuje.

Doprajte stránke „odtučňovaciu“ kúru

Aké kritériá musí už dnes spĺňať mobilná verzia webstránky? Tieto atribúty zaviedol Google už minulý rok spolu s obávaným novým algoritmom vyhľadávania. V ďalšom období sa však stanú nevyhnutnosťou pre všetkých webových špecialistov:

  • Vyvarujte sa softvéru, ktorý pre mobilné zariadenia nie je vhodný, ako napríklad Flash.
  • Používajte font, ktorý je dobre čitateľný aj bez „zoomovania“.
  • Jednotlivé tlačidlá umiestňujte v dostatočnej vzdialenosti od seba, aby sa na ne dalo pohodlne klikať.
  • Obsah prispôsobte šírke obrazovky, aby používateľ nebol nútený skrolovať stránku horizontálne.

Osamostatnenie indexu vyhľadávania pre mobily a tablety môže podľa niektorých odborníkov pomôcť organickým výsledkom vyhľadávania, a teda napríklad tým prevádzkovateľom, ktorí profitujú aj z offline marketingu. Aké zmeny to reálne spôsobí, uvidíme niekedy začiatkom roka 2017.

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Novinky Rady a tipy

Ochrana osobných údajov po novom bude náročnejšia. Podnikatelia, pozor!

0
Lifestyle Novinky Rady a tipy Trendy Zábava

Tieto svetové podcasty pre podnikateľov sa oplatí počúvať

0
Podujatia

Konferencia pre malých a začínajúcich podnikateľov SmallBiz

Navigácia

Magazíny