Ešte žiadna hra na svete nespôsobila také šialenstvo ako Pokémon Go. Pritom „iba“ oprášila anime postavičky z japonských videohier a seriálov, ktoré sa tešili veľkej priazni na prelome milénií, a vsadila ich do skutočného terénu. V Austrálii, Novom Zélande a Spojených štátoch už stihla rozohrať zaujímavú hru aj v podnikateľskom sektore. Zahraniční finančníci dokonca začali hovoriť o pojme „pokémonomika“.
Apple potvrdil, že aplikáciu Pokémon Go si za prvý týždeň od jej spustenia (júl 2016) stiahol historicky najväčší počet používateľov. A hoci navonok sa kamenným prevádzkam môže zdať nezaujímavá, opak je pravdou. Vďaka tomu, že pracuje s geografickou lokalizáciou skutočných miest, ponúka podnikateľom množstvo spôsobov, ako do svojho teritória prilákať viac potenciálnych zákazníkov.
Čo je Pokémon Go?
Pokémon Go je hrou určenou pre smartphony či tablety (možno ju stiahnuť cez App Store alebo Obchod Play). Odohráva sa v takzvanej rozšírenej realite, čiže vo fyzicky reálnom prostredí, do ktorého sú vsadené digitálne prvky. Tvorí vlastne akúsi vrstvu obrazu, na ktorý sa pozeráte objektívom vášho telefónu, a v spojení s GPS navigáciou vám umožňuje chytať digitálne postavičky – Pokémonov. Hra sa zaraďuje k obchodným modelom freemium (spojenie anglických slov „free“ a „premium“), čo značí, že základnú časť produktu (aplikácie) ponúka zdarma a samotné využívanie spoplatňuje.
Kde hľadať Pokémonov?
Na rozdiel od všetkých doterajších herných aplikácii je zásadnou novinkou tejto hry jej mobilný charakter, čo znamená, že hráčov núti vykročiť z uzavretých priestorov do ulíc mesta a hľadať lokality, kde sa Pokémoni nachádzajú. Takéto lokality sa nazývajú PokéStops. Zväčša ide o rozličné podniky, resp. miesta, v ktorých sa združuje množstvo ľudí. Ďalším typom lokalít sú takzvané Gyms, kde sa zgrupujú celé tímy hráčov a zvádzajú súboje s cieľom brániť alebo ovládnuť celú lokalitu. Ide o verejne dostupné miesta, napríklad rozličné monumenty, múzeá, kostoly, festivalové zóny a pod. Neexistuje žiadna oficiálna mapa PokéStopov ani Gymov, jedným z riešením je použiť online mapu takzvaných portálov, ktorú vývojová firma Niantic stvorila ešte kvôli predošlej hre Ingress a použila ju aj na vytýčenie pokémonovských lokalít. V súčasnosti možno Nianticu zaslať žiadosť o zaradenie konkrétneho miesta do zoznamu PokéStopov a Gymov, ktorá však prechádza schvaľovacím konaním bez nejakých vopred určených požiadaviek.
Turnaj pokémonov ako príležitosť pre váš biznis
Jedným z kľúčových pojmov hry Pokémon Go sú Lure moduly – herný nástroj, ktorý na konkrétnom mieste vytvára nových Pokémonov a umožňuje pokračovanie hry na ďalších 30 minút. Používatelia ich môžu získať na základe dobrých výsledkov v hre alebo nakupovať. Lure moduly si môžu zaobstarať aj samotní majitelia PokéStopov, ale aj blízkych prevádzok, aby tak k sebe prilákali viac hráčov, a teda aj potenciálnych zákazníkov. Hra preto ponúka skvelý a zároveň finančne efektívny spôsob, ako dosiahnuť väčšiu návštevnosť pokémonovskej lokality či podniku, ktorý sa nachádza v jej dosahu. Prevádzky pre hráčov usporadúvajú párty alebo turnaje, pričom členom víťazného tímu ponúkajú trebárs rozličné zľavy. Takéto aktivity často komunikujú aj cez sociálne siete, najmä Facebook, Instagram a Snapchat, či už pozvánkami alebo prostredníctvom platenej reklamy, ktorej adresátov možno zacieliť podľa konkrétnej lokality.
Rady pre podnikateľov
Hru si môžu stiahnuť už aj majitelia smartphonov a tabletov v Čechách a na Slovensku. Samotné herné miesta síce u nás ľahko nenájdete, už teraz sa však treba pripraviť na podnikateľské príležitosti, ktoré so sebou prinesie geolokalizácia PokéStopov a masívny nárast fanúšikov. Samozrejme, hra so sebou prináša aj množstvo nevôle či otáznikov zo strany samotných podnikateľov – majiteľov prevádzok. Ak by ste sa teda v blízkej budúcnosti rozhodovali o zriadení PokéStopu či prilákaní hráčov Pokémon Go do svojho podniku, mali by ste najskôr zamyslieť nad týmito bodmi:
- Ak získate status PokéStopu, nespoliehajte sa automaticky na nárast tržieb. Hráči Pokémon Go sú len potenciálni zákazníci a vyžadujú si špecifické marketingové stratégie.
- Najviac hráčov je vo veku od 12 do 30 rokov, treba preto dobre zvážiť celkovú politiku, ktorá by do nevhodného typu podniku mohla prilákať aj maloletých. Ak sa zameriate na teenagerov, musíte sa postarať o ich bezpečnosť.
- Vopred musíte počítať s tým, že hráči Pokémon Go môžu iritovať bežných návštevníkov vašej prevádzky.
- Ubezpečte sa, že máte v podniku dostatok miesta v prípade, že vám rapídne stúpne návštevnosť.