Aj podnikatelia potrebujú kvalitný životopis. Ako ho vytvoriť?

Životopisy a motivačné listy sú zvyčajne neoddeliteľnou súčasťou žiadosti o zamestnanie. Čo však v prípade, keď pracujete ako drobný podnikateľ? Myslíte si, že vy životopis nepotrebujete alebo vám postačí aktualizovaný sumár tých pár bodov, ktoré ste pôvodne spísali pred desiatimi rokmi? Je načase vybrať svoj životopis zo zabudnutého priečinka v počítači a poriadne ho vylepšiť. A to hneď z viacerých dôvodov.

Keď pracujete ako dizajnér, grafik či web developer, alebo vás živí nejaké remeslo či malý obchodík, určite riešite najmä zákazky, komunikujete s odberateľmi a dodávateľmi, prípadne si lámete hlavu nad tým, ako prehĺbiť vernosť existujúcich zákazníkov a získať priazeň tých potenciálnych. Pravdepodobne sa spoliehate najmä na to, že si vás ľudia „vygooglia“, nájdu na sociálnych sieťach, alebo sa k vám dostanú cez dobré referencie či odporúčania. Lenže kde majú pátrať, keď sa chcú dozvedieť aj niečo o vás, nielen o vašej firme?

Curriculum vitae podnikateľa
Nečakajte, kým o vás ľudia získajú informácie z druhej ruky. Ponúknite im vlastný profil v kvalitnom životopise.

Prečo potrebujete dobré curriculum vitae?

Nemálo živnostníkov podniká pod svojím vlastným menom. A podobne ako každá veľká firma potrebuje nejakú vedúcu osobnosť, aj vy potrebujete budovať svoj vlastný imidž. Dobré curriculum vitae (CV) je súčasťou vášho personálneho public relations. Lisa Ragnel, zakladateľka personálnej agentúry Chameleon Resumes, vo svojom blogu zhrnula niekoľko dôvodov, prečo sa oplatí mať v zálohe vždy aktualizovaný profesionálne vyzerajúci životopis:

  • Než potenciálni klienti s vami uzavrú obchod či spoluprácu, budú sa živo zaujímať o vaše profesijné pozadie.
  • Podobne sa budú chcieť o vás dozvedieť čo najviac aj vaši potenciálni investori, ktorí na svoje rozhodnutie potrebujú viac než predpokladaný rozpočet. Chcú vedieť, komu vlastne zverujú do rúk svoje peniaze.
  • Súčasťou obchodných ponúk neraz býva nielen predstavenie samotnej firmy či značky, ale aj životopis kľúčových predstaviteľov a ľudí, ktorí budú zabezpečovať jednotlivé úlohy pri určitej zákazke. Napríklad, ak sa ako PR agentúra uchádzate o kontrakt u farmaceutickej spoločnosti, na záver ponuky môžete pripojiť životopisy majiteľov či account manažérov, ktorí sa budú na celej komunikačnej stratégii podieľať.
  • Váš životopis bude potrebný aj pri ďalších príležitostiach, napríklad, ak vás oslovia prednášať na konferencii, alebo sa sami budete uchádzať o miesto spíkra, prípadne, ak sa zapojíte do nejakého workshopu ako lektor.
  • V neposlednom rade potrebujete prezentovať svoje skúsenosti na vlastnej webstránke, facebookovom profile či profesionálnej sieti LinkedIn.
LinkedIn mobil
Prehľad pracovných skúseností je základom osobných profilov na sociálnej sieti LinkedIn. Na rozdiel od Facebooku a Instagramu si zakladá na kvalite, nie kvantite kontaktov. To isté platí o samotnej štruktúre osobného profilu – mal by vypovedať o vašej šikovnosti a byť neustále aktualizovaný.

Ako má vlastne váš životopis vyzerať?

Bežne takýto dokument predstavuje zhrnutie doterajšieho vzdelania, skúseností, schopností a úspechov, zosumarizovaných do stručných faktov, čomu hovoríme štruktúrovaný životopis. CV podnikateľa je predovšetkým sumárom „argumentov“ a faktov, ktoré dokazujú, prečo je expertom v danej oblasti. Je to skrátka dokument, ktorý prezentuje jeho osobnú značku a zároveň značku jeho firmy. Mal by sa vmestiť na jednu, maximálne dve strany.

Podnikateľský životopis je vlastne schémou osobného rastu a mal by podávať informácie nielen o vašich schopnostiach a vedomostiach, ale najmä o tom, ako ste ich využili počas predchádzajúceho pôsobenia na trhu – ktorým vďačíte za to, kto ste dnes a kam sa posunula vaša značka. Životopis má zahŕňať predošlé skúsenosti a úspešné spolupráce s niekdajšími klientmi. Obmedzte zmienky o brigádach a pracovných skúsenostiach zo študentských čias, keď ste napríklad pracovali v McDonalde. Pokiaľ vás tam nepoverili nejakou manažérskou úlohou, nie je to pre vašu cieľovú skupinu podstatné. K dobrým zásadám písania CV patria:

  • Zdôrazňujte svoje danosti a úspechy, pokojne od najväčších až po tie najmenšie, a nie chronologicky zoradené spolupráce či povolania, ktorými ste prešli.
  • Píšte o tom, prečo sa vám podarilo vyhrať tendre a ako ste presadili nejaký produkt či službu na trhu.
  • Uveďte, za čo ste boli zodpovední a aké výsledky ste na danej pozícii alebo s danou zákazkou dosiahli. Môžete tiež spomenúť, čo ste sa pri tom naučili a čo vám skúsenosti priniesli. To všetko svedčí o tom, že ste kvalitný človek a ostrieľaný profesionál.
  • Nebojte sa pochváliť, koľko peňazí ste na danom projekte alebo zákazke zarobili, aký nárast klientov, tržieb či produktivity sa vaším pričinením podarilo dosiahnuť.
  • Podarilo sa vám posunúť ďalej iných? Ak ste svoje skúsenosti sprostredkúvali na konferenciách, účasťou na workshopoch alebo ako mentori, pochváľte sa aj týmito aktivitami.
Minimalistické životopisy
Príklady skvelo koncipovaných minimalistických životopisov. Zdroj: Amber Smith (vľavo), Michael Hyun (vpravo)

Životopis musí vystihovať vašu identitu

Aj podnikateľský životopis by mal byť vizuálne pútavý a prehľadný. Čo to znamená? Pokúste sa rozmýšľať inak než v medziach klasického vymenúvania. Drvivá väčšina dokumentov sa dnes napríklad posiela elektronickou poštou, skúste teda do životopisu pripojiť rôzne linky, či už na vlastnú webstránku, blog alebo na stránky svojich partnerov – jednoducho, urobte svoj profil interaktívny. Samozrejme, ani v prípade, že máte kreatívne povolanie, by ste určite nemali „prestreliť“. Nakoniec, je to prehľad vašich profesijných míľnikov, a nie „cirkusový plagát“. Fakty by mali byť zrejmé a informácie by sa nemali stratiť v záplave grafických prvkov. Životopis pritom môže mať rôzne formy:

  • Chronologická – býva najčastejšou a údaje o predchádzajúcich skúsenostiach zvyčajne uvádza v opačnom poradí, teda od najnovšieho po najstaršie. Najviac využíva radenie informácií v prehľadných odrážkach.
  • Funkčná – zdôrazňuje predovšetkým schopnosti, výsledky a úspechy než doterajšie pracovné skúsenosti. V rámci takejto schémy sa už môžete zahrať aj so samotnou grafikou, napríklad sústrediť čiastkové informácie okolo jednotlivých projektov ako prvky v množinách.
  • Hybridná – kombinuje obidve predchádzajúce formy, zvyčajne spája schopnosti s konkrétnymi projektmi a ich výsledkami.
  • Infografická – pôsobí dynamicky a živo, využíva rozličné pútavé formy grafiky, od koláčových grafov a piktogramov, cez časové osi, až po obrázky a fotografie. Často cieľovej skupine vysiela aj neverbálne informácie, napríklad o vašom estetickom cítení, preferenciách či vizuálnej identite značky, ktorú ste vybudovali.

Hoci nápaditá grafika je vítaná, CV musí v prvom rade odzrkadľovať zameranie podnikateľa a zodpovedať segmentu, v ktorom pracuje. Majiteľ stavebnej firmy bude mať určite iný životopis než majiteľ malej rodinnej farmy alebo copywriter na voľnej nohe. Pýtajte sa, akú vizuálnu identitu má vaša značka? V akej oblasti podnikáte? Ak ste minimalista, mal by to odzrkadľovať aj váš životopis. Ak pracujete ako hypotekárny špecialista, postarajte sa o to, aby vaše resumé vyznelo v prvom rade dôveryhodne a seriózne. Ak ste umelecký kováč, vtlačte kúsok umenia aj do vlastného resumé.

Kreatívne životopisy
Profesijný životopis nemusí mať klasickú štruktúrovanú podobu. Nórska grafická dizajnérka Siri Lønvik (vľavo) svoje skúsenosti predstavila v „brožúre“ s takýmto úvodným listom, grafický dizajnér Vincenzo Castro (vpravo) stavil vo svojom CV na netypický čierny podklad a piktogramy.

Čo by ste nemali podceniť?

Dobre vieme, že človek vníma prevažnú časť informácií najmä zrakom. Dôležité je tiež to, aby si vaše úspechy spojili aj s vašou tvárou. Nezabudnite preto k životopisu pripojiť aj profesionálne nafotenú profilovú fotografiu. Rýchly selfie záber môže vysielať signál, že veci riešite povrchne. Samozrejme, výnimkou sú opäť kreatívne povolania, kde sa ľudia často predstavujú svojským spôsobom a vôbec to nikomu v danom odvetví neprekáža.

Je jasné, že všetci sme sa nenarodili ako spisovatelia či copywriteri. To však neznamená, že životopis vám musí vypracovať niekto iný. Napíšte si ho sami a dajte ho prípadne štylisticky upraviť profesionálovi. Vy sami viete, čo ste dosiahli a čo vás to stálo. Dajte si námahu a pripravte si vlastný sumár a predstavu, ako by resumé malo vyzerať. Ak je to potrebné, vyberte si pár ľudí z brandže a niekoľko ľudí mimo vášho povolania, aby posúdili, ako na nich váš životopis pôsobí. Je zrozumiteľný a prehľadný? Dokáže zaujať?

Keď ste si už dali námahu s tým, že si vytvoríte kvalitný životopis, bola by škoda „držať ho kdesi v zásuvke“. Nečakajte, kým si ho niekto vypýta a rozošlite ho do sveta. Použite ho na svojom LinkedIn profile, pripojte ho ku každej obchodnej či tendrovej ponuke, zverejnite ho na svojej webstránke. Niektorí personálni špecialisti odporúčajú, aby ste si pre istotu vytvorili rôzne verzie životopisu podľa rôznych situácií; kratšie, dlhšie, minimalistické či podrobnejšie. Váš životopis je rovnakým marketingovým materiálom, ako napríklad produktový text. Rozhodne ho preto nepodceňujte – verte, že skôr či neskôr vám otvorí dvere k novým pracovným príležitostiam.

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Podujatia

Zapojte sa do 4. ročníka súťaže v digitálnom marketingu Digital PIE

0
Technológie

Instagram môžete odteraz používať aj bez aplikácie

0
Online Marketing Technológie

10 tipov, ktoré vám pomôžu propagovať biznis na Instagrame

Navigácia

Magazíny