Tipy ako si vytvoriť a zlepšiť pracovné vzťahy

Príjemné pracovné prostredie a dobré vzťahy na pracovisku sú základom pre plynulý chod a rast každej firmy. Podľa slov Tomáša Baťu, jedného z najväčších podnikateľov československej histórie, platí, že „firmu nikdy nepoloží zlá politická situácia, hospodárska kríza, či sily prírody, firmu môžu položiť jedine jej ľudia“. Práve preto veľmi dobre zvážte, akých ľudí do vašej firmy prijmete, aké vzťahy s nimi budete udržiavať a aké pracovné prostredie im vytvoríte.

V článku sa dozviete:

Aj pohovor je základ lepších vzťahov v práci
Vplyv úprimnej a otvorenej komunikácie na medziľudské vzťahy
Prečo si udržať profesionálny odstup a určiť hranice
Firemné akcie utužujú vzťahy na pracovisku
Motivujte svojich zamestnancov odmenami

Aj pohovor je základ lepších vzťahov v práci

Celé to začína už pri pracovnom pohovore, od ktorého sa tiež odvíjajú pracovné vzťahy. Jeff Bezos, podnikateľ a jeden z najbohatších ľudí sveta, raz povedal „spravím radšej stovky pohovorov, ako prijať nesprávneho človeka“. Už pri úvodnom pohovore viete uchádzača zaradiť na základe jeho spôsobu komunikácie, reči tela, aké vám dáva signály.

Prvý dojem sa ráta a do veľkej miery ho ovplyvňuje práve vizáž, a teda či sa uchádzač vhodne obliekol a upravil na pracovný pohovor. Vďaka týmto bodom hneď zistíte, či sú medzi vami sympatie, či zdieľate rovnaké hodnoty a postoje.

Tiež je nevyhnutné hneď na prvom pracovnom pohovore identifikovať jeho silné a slabé stránky, na základe ktorých zistíte, či je vhodným kandidátom, a či by pre vašu firmu mohol byť prínosom. Zároveň mu na základe jeho vlastností a schopností môžete zadeliť správne úlohy, ktoré ho môžu baviť a napĺňať, čím si zabezpečíte lepšie formovanie vášho vzťahu hneď od samého začiatku.

Vplyv úprimnej a otvorenej komunikácie na medziľudské vzťahy

Komunikácia je stavebným kameňom každého fungujúceho vzťahu. Všetky problémy, nezhody a nejasnosti v medziľudských vzťahoch sú len dôsledkom nedostatočnej komunikácie. Preto je nesmierne dôležité naučiť sa otvorene komunikovať o všetkom, čo máte na srdci, čo vám prekáža a vás trápi.

Kľúčové je hovoriť úprimne a narovinu, reagovať s chladnou hlavou a rešpektovať aj iný názor. Komunikujte vždy s čistým úmyslom problémy vyriešiť. Dôležité je tiež vypočuť a prejaviť úprimný záujem o vášho kolegu. Vďaka tomu zistí, že vám na ňom naozaj záleží, čím si budujete vzájomnú dôveru, ktorá je tiež veľmi dôležitá v akomkoľvek vzťahu.

Ako správne komunikovať so zamestnancami
Otvorenou komunikáciou budujete vzájomnú dôveru.

Udržať si profesionálny odstup a určiť hranice

Častokrát na pracoviskách vznikajú dva extrémne prípady. Buď sa zamestnávateľ o svojich ľudí vôbec nezaujíma a je voči nim odmeraný, alebo naopak, snaží sa byť za každú cenu za dobré. Ani jeden z príkladov nie je tou správnou cestou. Je dôležité v tom nájsť balanc a ísť práve tou zlatou strednou cestou.

Už sme si objasnili, že otvorená komunikácia a prejavenie úprimného záujmu sú kľúčovými bodmi pre budovanie dôvery, no potrebné je si vo vzťahu k svojim zamestnancom určiť hranice. Nie s každým kolegom musíte byť kamarát, zdieľať rovnaké záujmy a mať spoločný štýl humoru. Pracovné vzťahy si vyžadujú istú dávku profesionality, aby časom nevyprchal vzájomný rešpekt a úcta medzi oboma stranami.

Firemné akcie utužujú vzťahy na pracovisku

Výborným spôsobom na utuženie vzťahov je zdieľanie spoločných spomienok a zážitkov. Najefektívnejšou formou je organizácia firemných akcií. Môže ísť o oslavu výročia firmy, oslavu dokončenia významného projektu, vianočný a novoročný večierok, či teambuilding. Vítané sú športové aktivity ako kolektívne hry, turistika, bowling, golf alebo kultúrne podujatia ako koncerty, divadelné predstavenia, či kino.

Spolupracovníci majú možnosť sa navzájom bližšie spoznať, porozprávať o témach, na ktoré v práci nie je čas, či navzájom spoznať svojich životných partnerov a rodiny. Vítané sú však aj menšie komunitnejšie aktivity ako spoločné raňajky, večere, či hranie spoločenských hier.

Ako prispievajú firemné akcie na budovanie vzťahov
Spoločné spomienky upevnia vaše vzťahy v práci.

Motivujte svojich zamestnancov odmenami

Odmeňte svojich zamestnancov za dobre odvedenú prácu. Niekedy naozaj postačí aj malá ústna pochvala, či uznanie. To vie byť mnohokrát pre zamestnanca väčšou motiváciou, než finančné ohodnotenie. Každý pracovník ocení, keď jeho nadriadený prejaví spokojnosť s jeho pracovným výsledkom.

Pokiaľ vám to však firemný rozpočet dovolí, vítané sú aj finančné odmeny, ktoré môžu byť pre zamestnanca motiváciu pri výnimočných situáciách. Príkladom sú koncoročné uzávierky, kedy sa občas od zamestnancov vyžadujú aj pracovné nadčasy. V tomto prípade vie byť peňažná odmena veľkou motiváciou, vďaka ktorej váš zamestnanec odvedie lepší pracovný výsledok a rovnaké pracovné tempo nasadí aj nabudúce.

Vytvárať a udržiavať dobré vzťahy na pracovisku si vyžaduje istú dávku námahy a úsilia. Sú však neodmysliteľnou súčasťou fungovania a prosperity každej firmy. Ako zamestnávateľ dokážete do veľkej miery ovplyvniť a podporiť formovanie vašich kolegiálnych vzťahov, či už je to vďaka správnemu zedeleniu úloh, otvorenej komunikácii, úprimnosti, profesionálnemu prístupu, firemným akciám a teambuildingom, či motivujúcim odmenám pre vašich zamestnancov.

Zdroje:
https://www.indeed.com/career-advice/career-development/how-to-build-relationships
https://ocdalecarnegie.com/8-tips-to-improve-work-relationships/
https://www.indeed.com/career-advice/career-development/improve-employee-relations
https://inside.6q.io/improve-employee-relations/

5 2 votes
Article Rating
  • Komentáre
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
  • Podobné články
0
Lifestyle Novinky Rady a tipy Trendy Zábava

Tieto svetové podcasty pre podnikateľov sa oplatí počúvať

0
Online Marketing Rady a tipy

5 tipov, ako vybudovať úspešný profil na sieti LinkedIn

0
Online Marketing Rady a tipy

7 najčastejších marketingových chýb začínajúcich podnikateľov

Navigácia

Magazíny