4 inšpiratívne príbehy firiem, ktoré začali od nuly

Čo všetko potrebujete na to, aby ste rozbehli úspešný biznis? Skvelý nápad? Dobrý tím? Peniaze? Áno, určite sa nezaobídete ani bez jednej z týchto vecí. Niekedy je však viac, než čokoľvek iné, viera. Je skutočne neuveriteľné koľko miliónových spoločností malo pokorný a pomalý začiatok. Neraz ich obrovskému úspechu predchádzali tvrdé pády. V článku sme pre vás pripravili štyri najzaujímavejšie príbehy slávnych firiem.

Fred Smith z FedEx a jeho šťastie v hre

Fred Smith v roku 1965, kedy sa začala jeho podnikateľská cesta študoval na univerzite Yale. V rámci štúdia napísal semestrálnu prácu, ktorá skúmala proces prepravy tovaru v Spojených štátoch. Zistil, že prepravcovia na prepravu zásielok využívali najmä nákladiaky a osobné lietadlá. Smith premýšľal o účinnejšej dopravnej myšlienke. Vo svojej práci vypracoval návrh, ako spoločnosť, ktorá prepravuje malé, základné veci lietadlom, môže svoj biznis zefektívniť. Nezachádzal však do podrobností a jeho práca bola klasifikovaná známkou C. Smith sa tejto myšlienky nevzdal a v roku 1971 založil svoju spoločnosť Federal Express. Do troch rokov od jej založenia bol Federal Express na pokraji bankrotu. V dôsledku rastúcich nákladov na pohonné hmoty stratila spoločnosť za mesiac  viac ako 1 milión dolárov. Napokon Smithovi ostalo v rukách posledných 5000 dolárov. Väčšina obyčajných ľudí by v tomto momente skončila a vyhlásila bankrot. Smithove rozhodnutie bolo o niečo odvážnejšie a bláznivejšie.  Vzal zvyšných 5000 dolárov a vyrazil v Las Vegas do kasína. V pondelok si FedEx na účet pripísal 32 000 dolárov, čo akurát stačilo na to, aby sa aj naďalej udržal nad vodou a mohol v prevádzke ďalej pokračovať. Čoskoro potom spoločnosť získala značné finančné prostriedky. Dnes je FedEx globálnym gigantom a operuje vo viac  ako 220 krajinách s ročným príjmom vo výške 45 miliárd USD.

Ferrucio Lamborghini a spojka z traktora

Ferrucio bol pôvodne poľnohospodár, ktorý vyrábal traktory. Jeho podnikanie bolo veľmi úspešné a bol jedným z najbohatších ľudí v Taliansku. Medzi niektoré z jeho luxusných áut patrili aj Ferrari. Tie mu však stále spôsobovali veľa technických problémov. Ako mechanik sa pokúsil problémy vyriešiť a zistil, že jeho Ferrari má rovnakú spojku, ako sa používa v jednom z jeho traktorov. “Všetky moje Ferrari mali problémy so spojkou. Keď ste normálne jazdili všetko bolo v poriadku, ale keď ste šliapli na plyn spojka nezvládala akceleráciu. Svoju prácu jednoducho neodviedla dobre. “ Ferrucio chodil s autom pravidelne do servisu, aby mu spojku prenastavili. Auto bolo v servise vždy niekoľko hodín a nemohol sledovať ako mu spojku opravovali. Problém so spojkou však nebol nikdy vyriešený. Rozhodol sa preto hovoriť osobne s Enzom Ferrari. V rozhovore sním mu povedal, že jeho autá sú odpadky. „Spojka Lamborghini, možno budete môcť riadiť traktor, ale nikdy nebudete schopná zvládnuť Ferrari.“ Vtedy sa rozhodol vytvoriť dokonalé auto. Áno, Lamborghini.

Plukovník Hartland Sanders a 1009x nie

Vo veku 65 rokov dostal plukovník Sanders prvý šek sociálneho zabezpečenia vo výške 99 dolárov. Bol na mizine, vlastnil malý dom a auto. Rozhodol sa, že sa veci musia zmeniť. Jeho priateľom sa veľmi páčil jeho recept na kura. Vzhľadom na to, že to bola jeho jediná vidina svetlej budúcnosti rozhodol sa ju využiť. Opustil Kentucky a začal cestovať po rôznych amerických štátoch, aby predával svoj nápad. Povedal majiteľom reštaurácií, že má recept na kura, ktorý ľudia majú veľmi radi a bol pripravený im je dať zadarmo, za malé percento z predaných položiek. Nasledovalo len odmietnutie za odmietnutím, ale nevzdával sa. Po 1009 – tom odmietnutí konečne počul prvé áno. Vďaka tomuto úspechu zmenil plukovník Hartland Sanders stravovacie návyky celého sveta s Kentucky Fried Chicken, známym ako KFC.

KFC dnes patrí medzi najobľúbenejšie fastfoody na svete.
V Japonsku je KFC tradičnou súčasťou štedrovečerného stola.

Soichiro Honda a piestové prúžky

Soichiro Honda bol mechanik. Jeho úlohou bolo vyladiť autá a pripraviť ich na preteky. Honda v roku 1937 založil spoločnosť Tōkai Seiki, ktorá vyrábala piestové krúžky. Táto spoločnosť získala zmluvu na dodanie piestových krúžkov na etablovanú automobilovú spoločnosť Toyota. Ale krátko potom stratil zmluvu z dôvodu nízkej kvality výrobkov. Vynaložil čas na lepšie pochopenie procesov kontroly kvality spoločnosti Toyota a do roku 1941 dokázala spoločnosť Honda masovo vyrábať piestové krúžky kvalitatívne akceptovateľné pre Toyotu. Spoločnosť Toyota získala 40% podiel v spoločnosti, ale Honda bol zvrhnutý z pozície prezidenta na výkonného riaditeľa. Výrobné závody spoločnosti Tōkai Seiki boli zničené pri bombových útokoch USA v roku 1944. Honda predala spoločnosti Toyota pozostatky spoločnosti a v októbri 1946 ich použila na založenie technického výskumného ústavu Honda. V garáži s rozlohou 50m² s dvanásť členným tímom konštruovali a predávali improvizované motorizované bicykle. Vytvorili si vlastnú kópiu motorov Tohatsu a dodávali ich svojim zákazníkom. Spoločnosť Honda Motor Company sa v krátkom čase stala najväčším svetovým výrobcom motocyklov do roku 1964. Honda potom vstúpila aj do segmentu automobilov a dnes je vážnym konkurentom spoločnosti Toyota.

Je jednoduché pozrieť sa na tieto spoločnosti a premýšľať nad tým, že vám by sa to nikdy nemohlo podariť. Samozrejme, všetkým týmto spoločnostiam trvalo desaťročia, kým sa dostali tam, kde sú dnes. Mali však nápad a verili svojej myšlienke. Verte preto svojim schopnostiam a nevzdávajte to hneď pri prvej prekážke. Ktorý úspešný podnikateľ je vašim vzorom?

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Rady a tipy

5 dôvodov prečo je grafický dizajn prioritou

0
Lifestyle Novinky

Prečo multitasking zabíja náš mozog?

0
Novinky Rady a tipy Rozhovory

Michal Truban: Na podnikateľskú víziu musí človek dospieť

Navigácia

Magazíny