Uvažujete nad tým, že začnete podnikať, alebo chcete svoje podnikateľské aktivity rozšíriť? Ak áno, pravdepodobne už dlhší čas sledujete dianie okolo seba, hľadáte príležitosť, originálny nápad či povestnú dieru na trhu. Trhová medzera predstavuje oblasť dopytu, ktorou sa súčasné firmy nezaoberajú. Viete, ako tieto príležitosti objaviť? Na to, aby bola vaša spoločnosť úspešná, nemusíte vymyslieť lietajúce auto ani klonovať DNA.
Identifikujte príležitosť na rozšírenie trhu
Či už zakladáte malú firmu alebo hľadáte príležitosť na rast vo svojom súčastnom podnikaní, diery na trhu môžu byť skvelým zdrojom inšpirácie pre váš biznis plán. Nesprávne zvolený segment a zle definovaná príležitosť na rozšírenie trhu patrí medzi chyby začínajúcich podnikateľov, ktoré vás môžu vyjsť draho.
Posúďte svoje silné stránky
Z pohľadu zákazníka možno viete, čo vám na trhu chýba, no sami sa o vytvorenie riešenia nedokážete postarať. Dôležité nie je len to, či máte výborný nápad, ale aj vaša schopnosť uskutočniť vaše plány. Skôr než začnete s hľadaním medzier na trhu preto zvážte, aké sú vaše silné stránky.
Začnite zoznamom silných stránok, ktoré na sebe sami vnímate. Zamerajte sa na svoje skúsenosti, prax, ale aj teoretické vedomosti. Čo robíte radi, v čom ste úspešní? Spomeňte si na spätnú väzbu od zamestnávateľa či kolegov, oslovte ľudí vo svojom okolí a zistite, v čom podľa nich vynikáte najviac. Taktiež môžete absolvovať odborný test spôsobilosti, ktorý vám poskytne nový pohľad na to, aké oblasti podnikania môžete zvážiť.
Zvážte úzko špecializované podnikanie
Začínajúci podnikatelia o trhu často premýšľajú príliš obšírne. V prípade malých firiem je však vhodné, ak začnete s úzkou špecializáciou, ktorú môžete neskôr rozšíriť o ďalšie služby, aktivity alebo produkty. Čím konkrétnejší problém dokážete vyriešiť, tým presnejšie môžete zamerať cieľovú skupinu.
Zároveň je dôležité, aby bol záujem o špecializáciu dostatočne veľký a vaša firma z neho dokázala prežiť. Svoje „niche” môžete nájsť napríklad tak, že zopakujete úspech špecializovanej firmy v príbuznom segmente. To, čo fungovalo v oblasti módy, môžete preniesť do oblasti detskej módy a podobne.
Sledujte návrhy právnych predpisov
Zmeny v zákonoch dokážu otriasť celým priemyselným odvetvím. Úpravy právnych predpisov môžu prinútiť firmy k zmenám, ktoré by inak vykonali. Čas, ktorý spoločnosti potrebujú na úpravu svojich aktivít (väčšinou tesne po prijatí zákona) vytvára trhovú dieru. Oplatí sa preto sledovať návrhy zákonov a plánované zmeny v predpisoch v odvetví, ktorému sa chcete podnikateľsky venovať. Prihláste sa na odber noviniek obchodných organizácií, sledujte spravodajstvo, a získajte cenný prehľad. Vďaka nemu budete môcť predpovedať nadchádzajúce zmeny a podriadiť sa im skôr, než vaši konkurenti.
Nájdite nevyriešený problém
Diera na trhu je vo svojej podstate problém, ktorý nemá dostupné riešenie pre spotrebiteľov. Dostupnosť v tomto prípade zahŕňa fyzickú dostupnosť v určitej lokalite, ale môže hovoriť aj o cene alebo inej špecifikácii. Sledujte problémy, s ktorými sa stretávate vy alebo ľudia vo vašom okolí a ktoré buď nemôžete vyriešiť, alebo ste odkázaní na neefektívne svojpomocné riešenie.
Nechajte zákazníkov, aby našli diery na trhu miesto vás
Hľadanie skrytých príležitostí je jednoduchšie, ak o pomoc požiadate priamo svojich potenciálnych zákazníkov. Vhodné môže byť vykonanie spotrebiteľského prieskumu a prieskumu súčasných trendov. Prelistujte najhoršie recenzie firiem v odvetví, v ktorom chcete podnikať a zistite, čo zákazníkom na trhu chýba.
Inšpirujte sa úspešnými startupmi
Aby sme nám pomohli pochopiť, prečo niektoré startupy prosperujú, zatiaľ čo iné stagnujú alebo zlyhávajú, je užitočné preskúmať príbehy skutočných firiem. Tieto príklady poskytujú neoceniteľný pohľad na plány úspešných podnikateľov a spôsoby, akým sa presadili na trhu.
Slido
Slovenskú aplikáciu Slido poznajú v mnohých kútoch sveta. Prvotným plánom zakladateľa bolo vytvorenie aplikácie, ktorá pomôže učiteľom a prispeje k zlepšeniu slovenského školstva. Rýchlo si ale uvedomil, že prostriedok na kladenie otázok prezentujúcim využijú aj ľudia na seminároch alebo konferenciách. Účastníci podujatí sa môžu prednášajúcich pýtať otázky bez toho, aby zodvihli ruku alebo prehovorili na mikrofón. Slido funguje ako skvelá ukážka riešenia problému a uľahčovania života ľudí.
BatSuite
Slovenský startup sa zameral na dobrú vec. Chcel prinavrátiť samostatnosť ľuďom so zrakovým postihnutím pomocou náramku, ktorý vytvára odozvu ultrazvukových vĺn. BatSuite funguje na princípe priestorovej orientácie netopierov a svojho vlastníka dokáže vibráciami alebo zvukmi upozorniť na to, čo sa okolo neho deje. Spoločnosť sa zamerala na úzky okruh ľudí, no svojím produktom dokázala prispieť k významnej zmene v ich životoch. Medzi Českou a Slovenskou úniou nevidiacich sa náramok teší rastajúcemu záujmu.
Kaltura
Kaltura je open-source video platforma pre správu, publikovanie a distribúciu videoobsahu. Zameriava sa na niekoľko špecifických oblastí: podnikanie, vzdelávanie a médiá. Spoločnosť Kaltura na trh priniesla špecifické vlastnosti a funkcie prispôsobené potrebám každého z týchto sektorov. Dnes ju používa 300 000 podnikových, vzdelávacích a mediálnych organizácií vrátane Groupon, Bank of America, Harvard a HBO. Úspech tohto startupu dokazuje, že je možné zacieliť viacero oblastí a vyplniť niekoľko medzier na trhu súčasne.
Identifikovanie trhovej medzery a chopenie sa tejto príležitosti je riskantné, no potenciálny úspech stojí za zváženie. Presýtený trh je vo väčšine prípadov slepá ulička pre malé firmy, ktoré musia konkurovať nadnárodným spoločnostiam. Prečítajte si tiež, ako posilniť imidž firmy, napríklad vďaka svojej odbornosti, referenciám a vzťahom s komunitou.