7 tipov, ako dodať šťavu firemnému blogu

Rozbiehate blog na podporu vlastného biznisu a chceli by ste, aby bol naozaj zaujímavý a efektívny? Alebo ho pripravujete už dlhšiu dobu, ale akosi vám neprináša žiadne výsledky? Potom sa skúste inšpirovať našimi radami a tipmi.

Počítač s poznámkami blogera
Skúste sa zamyslieť, prečo ste sa vlastne rozhodli písať blog. Pretože to robí aj konkurencia? Pretože písať blogy je jednoducho „in“? Alebo je dôvodom snaha ponúknuť klientovi niečo zaujímave navyše?

Na začiatku je zámer

Firemný sa od bežného blogu líši tým, že ide o súčasť marketingovej stratégie s jasným cieľom – zvýšiť viditeľnosť na internete (na trhu) a tým aj dopyt po vlastných produktoch.

Samozrejme, aj množstvo osobných blogov zarába slušné peniaze, je to však len vedľajší benefit nezáväznej aktivity. V prípade firemného blogu je, naopak, dosiahnutie konverzie, čiže čo najlepšieho predaja v pomere návštevníkov webstránky na prvom mieste. Práve preto by ste ho nemali písať len tak lážo-plážo. Profesionálne blogovanie je totiž šikovným prostriedkom, ktorým možno:

  • zaujať a priviesť čo najväčší počet ľudí na vlastnú webstránku;
  • vytvoriť obsah vhodný na ďalšie zdieľanie, napríklad prostredníctvom sociálnych sietí;
  • predstaviť firmu alebo podnikateľa ako experta – autoritu v danej oblasti a zároveň tak zvýšiť jej serióznosť a dôveryhodnosť na trhu;
  • získať návštevníkov do takej miery, že budú vašu stránku navštevovať opakovane a odporúčať ju ďalej;
  • vytvoriť si vlastné „publikum“, s ktorými môžete podnikať rozličné PR aktivity, napríklad nenáročným spôsobom testovať jeho správanie či reakcie na nový produkt či informáciu.

Analyzujte správanie vašich návštevníkov

Snom každého copywritera, ktorý pripravuje firemný blog, je získať reakcie na príspevok a početné zdieľania na sociálnych sieťach. Blog post, o ktorom sa hovorí „vo veľkom“, predstavuje zaujímavý a atraktívny obsah aj pre vyhľadávač Google.

Bohužiaľ, realita väčšinou ponúka úplne iný obraz. Články zostávajú bez akejkoľvek odozvy a návštevnosť blogu sa pohybuje v nulových číslach, o virálnom spontánne zdieľanom obsahu ani netreba hovoriť. Čo teda robiť, aby bol obsah blogu pútavý a sledovaný?

Prvým predpokladom úspechu je obsah blogu dôkladne analyzovať. Pomôže vám napríklad nástroj Google Analytics, ktorý ukazuje nielen počet zobrazení, mieru všetkých či okamžitých odchodov, ale aj priemerný čas strávený na konkrétnom článku.

Z toho viete posúdiť, do akej miery blog post návštevníkov zaujal, aké témy rozvíjať ďalej či akého obsahu sa úpne vzdať. Zároveň vám to umožní správne určiť a nastaviť jednotlivé formy obsahu. Písaný text sa dá pekne obohatiť galériami obrázkov, videami a video postupmi, infografikou, grafmi, schémami, rebríčkami popularity, podcastmi či takzvanými „listicles“, čiže obľúbenými zoznamami, napríklad „Ktorých 5 vecí robia úspešní ľudia každý deň?“.

Grafička vytvára grafiku blogu
Pohrajte sa s grafikou blogov, pracujte s galériami obrázkov, hitparádami popularity, grafmi, videami či nahrávkami.

Plánujte aj vizuálne

Firemné blogy by ste nemali robiť spontánne. Odporúčame opierať sa o vopred stanovený harmonogram. Ten ľahko vytvoríte podľa charakteru vašej ponuky, sezónneho dopytu po produktoch či aktuálnych tém, ktoré sa vzťahujú na vašu oblasť podnikania.

Je skvelé, ak dokážete stránku aktualizovať aspoň raz týždenne, ideálne aj častejšie. Práve vytvorením jasného plánu si nemusíte lámať hlavu nad tým, o čom vlastne budete nasledujúci týždeň písať.

Dôležité je tiež vnímať vlastné portfólio v širšom kontexte a pokúsiť sa myslieť aj nekonvenčným spôsobom, napríklad vizuálne – aby ste mohli informácie spracovať aj iným neošúchaným spôsobom.

Ak napríklad predávate bazény a vírivky, skúste porozmýšľať, čo by k vám ľudí pritiahlo aj vtedy, keď nikto neuvažuje nad zriadením vlastného „vodného sveta“. Prebuďte v ľuďoch chuť relaxovať vo vlastnom, keď všetci vyháňajú chlad a únavu pri kozube alebo návštevou wellness centier:

  • Vytvorte napríklad obrazovú hitparádu 10 najkrajších domácich wellness kútikov.
  • Porovnajte výhody vlastnej vírivky pred návštevou verejných wellness zariadení.
  • Ponúknite zaujímavý či zábavný obsah, ako napríklad týchto 10 faktov o vírivkách a infografika štatistík o bazénoch, ktoré pripravila americká Plavecká univerzita (obrázok nižšie).
Infografika Swim University
10 faktov o vírivkách (vľavo) a infografika zaujímavých dát o plávaní, zdroj: swimuniversity.com

Stavajte tematické mrakodrapy

Kde však nabrať inšpiráciu na skutočne zaujímavý obsah? Tu vám pomôže malý prieskum konkurenčných či zahraničných blogov. Nejde o to, aby ste ich kopírovali alebo im kradli nápady a zobrali ich za svoje.

Oveľa dôležitejšie je získať prehľad o tom, kde vaši konkurenti zanechali tematickú medzeru, ktorú môžete vyplniť. Prípadne objavíte známu tému, ktorú by ste vedeli obohatiť novými faktami či prekvapivými informáciami – ak sa tak stane, pokojne sa pustite do prípravy blogu.

Brian Dean, autor úspešnej stránky Backlinko.com rád používa pojem „mrakodrapová technika“ (Skyscraper Technique). Tá je založená na tom, že obsah, ktorý dosiahol vysokú návštevnosť a množstvo zdieľaní, použijete na výstavbu ďalších „poschodí“ nových faktov, ktoré tému rozvinú, aktualizujú a posunú o krok ďalej. Funguje to vtedy, keď:

  • idete ešte hlbšie do problematiky než pôvodný autor, podpopriete existujúce informácie novými faktmi, štatistikami či súvislosťami;
  • pretlmočíte témy iným vizuálnym spôsobom, napríklad pomocou infografiky;
  • nájdete nezodpovedané miesta a nájdete na ne odpovede.
Koktail na panoráme mesta
Na prípravu blog postu môžete využiť známe témy, do ktorých zasadíte nové fakty – podobne ako barmani pridávajú nové chute do obľúbených drinkov.

Predpovedajte nové trendy

Nie, nemusíte zo seba urobiť veštca ani čarodejnicu so zázračnou guľou 🙂 Ako expert v danej oblasti by ste však mali prejaviť schopnosť vidieť vo vlastnom odvetví zmeny, ktoré vaše publikum nemusí postrehnúť, a avizovať ich príchod vopred, resp. medzi prvými, napríklad „Vieme, čo budete nosiť toto leto“.

Ponúkajte príbehy

Vedeli ste, že príhody a udalosti stimulujú mozgovú aktivitu natoľko, že sa mozog rozprávača aj poslucháča naladia na rovnakú „vlnovú dĺžku“? Rozprávanie povzbudzuje k činnosti nielen tie časti mozgu, ktoré riadia reč a jazyk, ale aj oblasti zodpovedné za empatiu. Takisto podporuje tvorbu dopamínu – hormónu šťastia. Aj preto sú príbehy formou komunikácie, ktorá ľudí zbližuje.

Prihovárajte sa v blogoch v prvej osobe. Pre čitateľov či poslucháčov totiž pôsobia takéto texty prirodzenejšie – vzbudzujú dojem, akoby ste s nimi viedli „živý“ rozhovor. Texty v tretej osobe, v ktorých odkazujete na skúsenosť niekoho iného, považujú ľudia v podvedomí za strojenejšie a neosobnejšie, a preto sú aj menej presvedčivé.

Blog post Lulubee.sk
Príbehy ľuďom prinášajú možnosť stotožnenia sa s autorom blogu. V tomto prípade neváhala jedna z majiteliek predajne s detskými hračkami, nábytkom a doplnkami priblížiť návštevníkom webstránky svoj vlastný veselý zážitok.

Myslite na úžitok čitateľa

Treba si uvedomiť zaujímavý psychologický jav – ľudia zdieľajú informácie a blogy preto, lebo chcú pozdvihnúť svoj vlastný kredit a dôležitosť v očiach iných. Hoci nie sú autormi, odvolávaním sa na nejaký článok ukazujú, že majú rozhľad.

Ak neviete odpovedať na otázku, aký prínos bude mať váš článok pre návštevníka, potom jeho publikovanie nemá zmysel. Podľa štúdie spoločnosti HubSpot.com patria k najviac zdieľaním blog postom práve tie, ktoré ľudí niečo nové naučia, odpovedajú na ich otázku a ponúkajú vysvetlenia či jednoduché výpočty kľúčových faktov, napríklad „7 dôvodov, prečo sa oplatí blogovať“.

Ak sa čitateľa obsah zaujme, mal by mať šancu okamžite ho sprostredkovať ďalším známym na sociálnych sieťach. Spomeňte si len na to, koľko ľudí denne denne vešia na svoju nástenku rôzne odkazy na články či všakovaké múdrosti. Všetky tlačidlá sociálnych sietí by mali byť preto dobre viditeľné. Prípadne pluginmi na zdieľanie vybavte aj samotné obrázky, citáty alebo ponaučenia, ktoré z článku vyplývajú.

Obrázkami nezdobte, ale dopĺňajte

Vizuálne informácie fungujú nielen ako oddychová pauza medzi časťami textu, ale môžu jednotlivé myšlienkové bloky dopĺňať. Dokonca pomáhajú ľuďom, aby si získané informácie lepšie zapamätali. Neváhajte preto siahnuť po obrázkoch so zaujímavou pointou.

Ak píšete o vážnej či nudnejšej téme, môžete jej dodať štipku humoru dobre zvolenou fotografiou, ktorá odľahčuje serióznu povahu celého článku a dá mu nový rozmer. Pozrite si napríklad náš článok Pravdy a mýty o time managemente, ktorý sme ilustrovali kreslenými obrázkami.

Záver

Techniky písania si možno časom natrénovať, oveľa dôležitejšie je myslieť na toho, kto bude váš blog čítať. Hoci je vaším prvotným zámerom pritiahnuť potenciálneho zákazníka na webstránku a motivovať ho k nákupu, blogovanie je v pravom zmysle slova službou, ktorou mu pomáhate nájsť odpovede na mnohé otázky. Čím lepšie dokážete s informáciámi pracovať, tým lepšiu službu ponúkate a tým viac zákazníkov k sebe pritiahnete.

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Podujatia

Zoznámte sa s porotou Digital PIE 2020

0
Dizajn Lifestyle Rady a tipy Trendy

Farbou roka je…

0
Financie Novinky Technológie

Prísnejšie overenia pri nákupe kartou cez internet. Aké zmeny prináša vaša banka?

Navigácia

Magazíny