Soňa Vidiečanová z Créeme: Moje zákazníčky sú moje svetlo

Soňa spojila svoje skúsenosti s fashion dizajnom, chuť učiť sa nové veci a lásku k prírode. Vznikla tak značka Créeme, organická spodná bielizeň, ktorá je zároveň šetrná k životnému prostrediu. Prečítajte si rozhovor plný zaujímavostí zo zákulisia výroby aj praktických tipov pre začínajúcich podnikateľov.

Soňa Vidiečanová
Soňa Vidiečanová je jednou zo zakladateliek slovenskej značky spodnej bielizne Créeme.

Otázka udržateľnosti je v módnom priemysle mimoriadne aktuálna. Čo vás priviedlo k založeniu značky organického spodného prádla?

Moja vlastná kožná alergia, ktorú som dostala na syntetický materiál počas štúdia na Fakulte umenia a dizajnu v Plzni. Vtedy som začala študovať materiály oblečenia viac do hĺbky. Koža je náš najväčší orgán na celom tele, organická spodná bielizeň, ktorá je zdravá pre zákazníčku, preto dávala najväčší význam.

Čo obnáša celý proces výroby od návrhu, realizácie až po výsledný produkt? 

Je toho tak veľa, keďže všetko dávame robiť na zákazku… Mesiac a pol som sa venovala opísaniu celého procesu slovne, graficky, a hlavne v ľudskej reči. Ten už čoskoro nájdete na webe Créeme.

Nie je pravidlom, že prírodné materiály sú aj tie najkvalitnejšie a najodolnejšie. Vytvoriť organický a zároveň kvalitný produkt je veľká výzva. Ako prebiehalo testovanie produktov? 

Reid Hoffmann povedal: ak sa nehanbíte za svoj prvý produkt, tak ste začali launch príliš neskoro.

Moje zákazníčky sú moje svetlo, takže je pre mňa veľmi podstatné počúvať, čo hovoria. Nič si však nezapisujem, skôr to, čo mám naozaj zmeniť, tak to mi budú opakovať… Naozaj aj opakujú. Ja som študovala dizajn a s organickou nefarbenou bavlnou som pracovala dva roky, kým sme ju začali používať v créeme. Čo sa týka strihov, nosím ich aj ja. Ale každý máme iné telo, preto nerobím rozhodnutia len podľa seba, ale snažím sa počúvať a teda aj meniť.

Napríklad sme do švu nohavičiek pridali jemnú gumičku, vôbec ju necítiť a ani ju nevidno, ale boky nohavičiek vďaka nej držia tvar od rána do večera. Úplne prvé produkty sa viac-menej podľa používania prispôsobovali telu.

Lokálnych značiek, ktoré vyrábajú vlastné organické oblečenie, je na Slovensku pomerne málo. Ako ste získali prvých zákazníkov, ich priazeň a dôveru?

Vraj dizajnér je ten, ktorý dokáže vycítiť zeitgeist – ducha doby. Keby sa niekto snažil vytvoriť organickú spodnú bielizeň z nefarbenej bavlny pred 10 rokmi, tak by mu to pravdepodobne nevyšlo. A ako študent, kedy som prešla alergickou reakciou na syntetiku, som chodila všade po predávajúcich lokálnych podujatiach a hľadala som spodnú bielizeň z organickej bavlny na Slovensku či v Česku. Bohužiaľ, neúspešne. Tak sme už vtedy vymýšľali, že čo a ako… vytvorili sme crowdfunding, buď to ľudia naozaj chcú a uspejeme, alebo to teda nie je naša cesta. Crowdfunding bol ukazovateľ, či máme naozaj otvárať značku.

Je pre vás dôležitá spätná väzba? Ako vás dokáže posunúť vpred?

Úplne. Spätná väzba je pre mňa veľmi dôležitá. Zákazníčky sú moje sunshine, ktoré mi na konci dňa rozjasnia deň, už len tým, že si na pár sekúnd sadnú za komp a napíšu mi správu o tom, ako ich spodná bielizeň potešila. Mega som za nich vďačná, že si nájdu čas, pre mňa to je  veľká podpora, že to má zmysel. Úprimne ma to vždy poteší.

Akú máte skúsenosť s crowdfundingom, a komu by ste tento druh financovania odporučili? Uvažovali ste aj nad získaním investora?

My sme mali obrovské šťastie. Keď sa spätne pozriem, ako sme tvorili crowfunding, tak sa chytám za hlavu. To, ako to iní robia teraz, čo som sa všetko dozvedela, ako správne robiť crowdfunding až po tom našom, to som sa chytala za hlavu ešte viac. Napríklad taký tip, že konečná suma na platforme by nemala byť konečná suma, ktorú chcete získať. V našom prípade sme potrebovali 8500 eur, avšak mali sme dať sumu skôr 3500 eur a stále makať, aby sme získali tých 8500 eur. Teda presiahli 140 % konečnej sumy. 

Myslím, že crowdfunding je dosť neobmedzený čo sa týka produktov, podstatné je, či ste b2c alebo b2b. Ako b2b spoločnosť si myslím, že v crowdfundingu veľmi nepochodíte.

Crowdfundigových platforiem je veľa a myslím, že každá je fajn na niečo iné. Hithit (kde sme boli my) je super na dizajnové veci, zatiaľ čo startlab mi príde skôr na tlač novej knižky alebo niečo spojené s deťmi či s umením.

Bolo náročné nájsť výrobnú dielňu a dodávateľov, ktorí splnia vaše požiadavky a nároky na kvalitu? Kde vaše kúsky vznikajú v súčasnosti?

Bolo to dosť náročné, stále však hľadáme nových, pretože naše dielne teraz nevedia vyrobiť všetko tak, aby sme mohli byť úplne voľní. Sme obmedzení ich strojmi, takže sme obmedzení v dizajne. Nohavičky šijeme na Slovensku neďaleko Bratislavy, podprsenky sa šijú v Brne a body v Piešťanoch.

Značka créeme sa pýši prívlastkami ako  zdravé, ekologické a a šetrné k prírode. Čo sa s nimi udeje potom, čo majiteľke/majiteľovi doslúžia? Je možné ich recyklovať?

Áno, spodnú bielizeň od začiatku dizajnujeme podľa cradle to cradle resp. cirkulárnej ekonomiky. Od začiatku vzniku nám výrobcovia každý jeden komponent robia na zákazku do úplných detailov, ako je napríklad odlievanie kovových zapínaní. Je to práve kvôli tomu, že keď budeme pripravení na spätný odber od zákazníčok, budeme spodnú bielizeň môcť recyklovať. Momentálne sme v prvej fáze, čo znamená vyrábať ekologicky, vytvoriť dizajn podla c2c, a zvyšovať povedomie. Vsetko vyžaduje postup a trpezlivosť, nejde všetko hneď. 

Čo vás podnikanie naučilo? Je niečo čo by ste spätne urobili inak? 

Veľmi veľa ma naučilo, a stále učí, no nič by som nezmenila, nebola by som tým, kým som dnes. Pochopila som, že podnikanie je lifestyle, a prirovnala by som to aj ku športu, kde potrebujete byť mentálne v rovnováhe. Je veľmi podstatné nechať minulosť minulosťou, sústrediť sa na svoju osobnosť a sebareflexiu, a tú vložiť do svojho podnikania.  

Na začiatku sme si presne stanovili nežný ženský vizuál a tiež to, že chceme používať len 100 % organickú nefarbenú bavlnu, ktorá podporuje ženskosť a s tým prichádza aj zdravie. Preto u nás nenájdete žiadnu potlač ani syntetické farbenie. Rovnako tak aj od začiatku dbám na c2c dizajn, ktorý je pre mňa nemenný a nekompromisný.

Akým spôsobom sa môžu mladí ľudia vzdelávať v oblasti podnikania, ak chcú založiť vlastnú firmu? Čo ste pred rozbehnutím značky robili vy?

Ja som veľmi zvedavý človek, rada sa učím nové veci, ale to tak, že sa ja rozhodnem čo chcem vedieť, takže nemyslím školstvo ako také. Ako prvé som išla na workshop od Kamily Boudovej, ktorá má vzdelávacie kurzy pre fashion dizajnérov. Čítala som knihy pre osobnostný rozvoj, a ako študent som v BA chodila na všetky možné akcie spojené s marketingom a podnikaním. Chodila som na podujatie minimálne trikrát do týždňa, aby som mala čo najväčší prehľad. Nič sa však nevyrovná praxi. To je najväčší učiteľ. 

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Online Marketing Rady a tipy

7 najčastejších marketingových chýb začínajúcich podnikateľov

0
Podujatia

Pripravujeme našich stredoškolákov dostatočne na povolania budúcnosti?

0
Podujatia

V Bratislave sa bude konať prvý ročník konferencie o firemnej udržateľnosti SmartHead Sustainability Summit

Navigácia

Magazíny