Maja Demjanovičová s tímom PURE JUNK menia odpad na dizajnový nábytok

Na Slovensku ročne vyprodukujeme miliardy ton odpadu. Recyklácie sa dočká iba 1 % z tohto objemu. Prispieť k zmene sa rozhodli Maja Demjanovičová s tímom projektu PURE JUNK, ktorí veria, že prepojenie dizajnu, funkčnosti a kreativity môže vniesť do starých a nepoužiteľných vecí nový život. Výsledkom sú originálne kúsky nábytku, ktoré nachádzajú nový domov v bytoch, kaviarňach aj kanceláriách.

Pure Junk reprezentujú tri piliere – recyklácia, funkčnosť a dizajn. Čo vás motivovalo k zrealizovaniu práve myšlienky recyklovaného nábytku?

Aktuálna situácia z pohľadu udržateľnosti biznis modelov je pre mňa tak zaujímavá téma, že sa jej venujem aj na doktorandskom štúdiu. Nebolo to tak ale od začiatku. Pri zakladaní PURE JUNK myšlienky to pre nás predstavovalo hlavne riešenie problematiky s odpadom, optimalizáciu nielen materiálu, ale aj finančných prostriedkov pre začatie samotného projektu. Keďže odpadu bolo všade naokolo veľa, nebolo pre nás taký problém niečo vytvoriť. Na prvé produkty nám skutočne stačili len ruky a chuť do práce.

Dizajnový nábytok vyrábate ručne, predovšetkým z dreva. Máte skúsenosti s tradičným stolárskym remeslom?

S tradičným remeslom nemáme vôbec skúsenosti. Všetci, ktorí sme stáli pri zrode projektu PURE JUNK sme boli skôr aktívni a ambiciózni mladí ľudia, ktorí chceli robiť niečo navyše a s dobrým úmyslom. Nik z nás nie je stolár, ani rezbár. Aktuálne už však v tíme máme aj ľudí z fachu, no aj tí sa k remeslu vrátili z práce, ktorá s ním vôbec nesúvisela, čo nás samozrejme teší. Ručná práca je radosť a preto si získala všetky naše sympatie. 

Tím Pure Junk tvoria mladí ľudia s úmyslom premeniť odpadové drevo na dizajnový nábytok.

Odkiaľ pochádza materiál, ktorý na výrobu nábytku používate? 

Pôvod materiálu je vždy iný. Každý kus, ktorý sa dostane do našej dielne, je niečím špecifický a to sa viaže aj s jeho pôvodom. Na začiatku sme spolupracovali so stavebninami, ktoré produkovali množstvo drevného odpadu (neštandardizované palety), ktorý nebol vôbec poškodený, ale po prevoze materiálu predstavoval nevyužiteľný technický prvok. My sme s týmto drevom vedeli ďalej pracovať. 

Samozrejme časom sa aj naše schopnosti zvyšovali a chceli sme skúšať nové veci a posúvať nielen seba, ale aj naše produkty vpred. Vďaka našim fanúšikom sa do našej dielne začali dostávať zaujímavé kusy starého nábytku, rôzne hranoly zo starých domov a podobné kusy, v ktorých sme videli potenciál. Aktuálne máme dielňu plnú vecí, ku ktorým sa snažíme popri práci mesiace dostať a čakajú na našu pozornosť. Samozrejme, často prichádzajú samotní klienti s materiálom, ktorý chcú pretvoriť na niečo nové. Aj tento spôsob je pre nás prístupný.

Čo je pre vás najväčšou výzvou alebo prekážkou v procese výroby nábytku z recyklovaných materiálov? Práca so starými materiálmi má dozaista svoje špecifiká…

Našťastie sme všetci veľmi kreatívni a dovolím si povedať, že zatiaľ neprišla „prekážka”, ktorú by sme nevedeli vyriešiť. Špecifikom našej práce je, že každý projekt je výzva, pretože každá zákazka je jedinečný kúsok, dá sa povedať, prototyp. Keďže chceme udržať unikátnosť našich produktov, nevyrábame žiadny z našich produktov dvakrát. Ide o jedinečnú tvorbu, kde sa každému kúsku venujeme individuálne. Je to oveľa časovo náročnejšie, ale pre nás má tento spôsob vyššiu hodnotu a samozrejme aj klient si cení jedinečnosť produktu, ktorý sa stáva súčasťou jeho domácnosti.

Stolík PureJunk
Klient ocení jedinečnosť produktu, ktorý bol vyrobený ručne z recyklovaného materiálu.

Zrealizovali ste množstvo dizajnových zákaziek na mieru, ktorý z projektov vám prirástol k srdcu najviac?

Táto otázka je veľmi ťažká. Mne osobne vždy prirastie k srdcu tá aktuálna, ale nechcem hovoriť za ostatných. Myslím si, že do každej zákazky vkladáme kúsky seba a preto sme často veľmi spätí aj so samotným priestorom, kde produkty sú.

Venujete sa aj interiérovým riešeniam pre komerčné spoločnosti. Ako sa k myšlienke recyklovaného dizajnu a udržateľnosti zdrojov stavajú slovenské firmy? 

Posledné dva roky sa podniky veľmi aktívne zaujímajú o udržateľnosť nielen ich core aktivít, ale aj všetkých činností, ktoré vstupujú do ich existencie. Práve hodnota z pohľadu udržateľnosti našich produktov a riešenia spoločenského problému s odpadom je pre komerčných klientov veľmi zaujímavým benefitom. A my sa tomu tešíme. Je veľmi dobré, že nie len ľudia z domácností, ale aj podniky hľadajú alternatívu, ktorá bude lepšia nielen pre nich, ale aj pre spoločnosť a dopad na ňu.

Habesh coffee
Aj podniky hľadajú alternatívy, ktoré budú mať pozitívny vplyv na životné prostredie.

Kde všade môžeme vidieť nábytok, ktorý ste vyrobili, alebo interiéry, ktoré ste navrhli?

Ja toho už veľmi veľa, ale aktuálne je najvyššia koncentrácia asi v Žiline, kde sme spolupracovali na realizácií interiéru firmy Licitor Development, v ktorej je množstvo zaujímavých kúskov vyrobených v našej dielni. Ďalší zo zaujímavých projektov je aj projekt Well Park v Žiline, ktorý predstavuje jedinečný koncept bývania v centre mesta, no zároveň prináša do neho okrem bývania aj zeleň a veľmi čistým spôsobom zapadá do mestskej infraštruktúry. 

Naše produkty však bolo možné vidieť aj na TEDx Bratislava 2018 v SND, kde boli súčasťou expozície chill zóny, alebo v Starej tržnici na minuloročnej konferencí Forbes 30pod30, kde Slovenská sporiteľňa zvolila pre svoju oddychovú zónu práve naše kúsky nábytku. Menej zvučné zato s oveľa väčšou dušou sú to lokálne prevádzky ako napr. Aurelica coffee v Liptovskom Mikuláši, Miho cafe v centre Žiliny, či množstvo spolupráce s Verticcio pražiarňou, ktorá má rovnako tak centrum diania v Žiline.

Plánujete vaše portfólio či dostupné kúsky sprístupniť aj napríklad formou e-shopu? 

Rozmýšľame nad tým už dlhšiu dobu. No snažíme sa udržať jedinečnosť našich produktov a preto by sme nechceli ísť do sériovej výroby. Pripravujeme si len limitované edície kúskov z našej dielne, ktoré nebudú len kusovo, ale aj časovo obmedzené.


  • Komentáre
  • Podobné články
0
Podujatia

SmartHead bude reprezentovať udržateľné inovácie na EXPO 2020 v Dubaji

0
Dizajn Novinky

Biznis, ktorý vyrástol na smetnom koši

0
Trendy Zábava

Najlepšie vianočné reklamy roku 2018

Navigácia

Magazíny