Jedenásteho októbra sa na Slovensku vôbec po prvýkrát oslavuje Deň súkromného podnikania, za ktorým okrem iných stojí aj Združenie mladých podnikateľov Slovenska. Cieľom projektu je pripomenúť dôležitosť malých podnikateľov nielen pre domácu ekonomiku, ale aj pre spoločnosť a zároveň im ukázať uznanie za ich každodennú prácu. My vám poradíme, akým chybám sa vyhnúť pri rozbiehaní vlastného biznisu.
Pôjde to aj bez biznis plánu
Veľký omyl. Plánovanie je matkou úspechu. Hoci môže byť pomerne zdĺhavou záležitosťou, bez poriadneho prieskumu trhu a jeho reálneho potenciálu pre vaše produkty či služby budete stále tápať v tme. Začínajúci biznismen potrebuje podnikateľský, finančný a marketingový plán, ktorý mu pomôže uvedomiť si svoje prednosti, pozrieť sa otvorene na svoje nedostatky, správne nastaviť cieľovú skupinu a rozpoznať konkurenciu, ktorá nemusí byť vždy zrejmá na prvý pohľad.

Hviezdou z noci do rána
Mnoho mladých podnikateľov túži po úspechoch na počkanie. Veria svojim plánom natoľko, že očakávajú okamžité astronomické výnosy. Ak sa však rozprávka nekoná, dostaví sa frustrácia a neraz sa svojich zámerov nadobro vzdávajú. Treba stáť nohami pevne na zemi a pripraviť sa na to, že prvé veľké úspechy sa dostavia až po niekoľkých rokoch tvrdej práce. V prvom rade si stanovte realistické ciele a snažte sa byť maximálne flexibilní. Aj v prírode platí, že neprežívajú najsilnejšie druhy, ale tie, ktoré sa dokážu najlepšie prispôsobiť zmenám.
Technológie? Nie, ďakujem!
Ak v rámci podnikania odmietate používať „smart“ zariadenia, či už z obyčajného strachu z technológií alebo z presvedčenia, že aj tá najinteligentnejšia elektronika môže aj tak zlyhať, výrazne okresávate svoje šance na úspech. Samozrejme, technológie si vyžadujú enormný čas na to, aby ste sa ich naučili používať, dokážu vám však poskytnúť veľa nových príležitostí, pracovať oveľa efektívnejšie či dokonca ušetriť množstvo nákladov.
Dáme vám to lacnejšie
Stanovenie správnej ceny za poskytované produkty alebo služby je pre mladých podnikateľov jedným z najťažších orieškov. Dumpingové ceny vás môže potopiť, najmä, ak sa k nim uchyľujete v nádeji, že takto sa vám podarí poraziť konkurenciu a pritiahnuť k sebe viac zákazníkov. S cenou však často klesá aj kvalita. A ľudia, hoci sa orientujú podľa sumy, ktorú musia zaplatiť, stále hľadajú predovšetkým rozumný pomer ceny a kvality.

Marketing na kolene
Marketing môže mať rozličnú podobu – počnúc obyčajnými referenciami, cez klasickú reklamu, až po online marketing. Je však nesmierne dôležitý pre správne nastavenie komunikácie s vašou cieľovou skupinou. Mnohé malé firmy robia chybu v tom, že význam marketingu podceňujú a robia z neho len akúsi podružnú záležitosť, ktorá sa neraz rieši spontánne alebo doslova „na kolene“, čiže bez akýchkoľvek znalostí či plánu. Takéto investície sú potom iba peniazmi vypustenými hore komínom.
Maximalisti a škrečkovia
Koľko vlastne do svojho podniku investovať? Faktom je, že hneď na začiatku nemusíte do všetkého napumpovať kopec financií, či už ide o vybavenie, softvér alebo marketingové zázemie. Väčšinou existujú aj dostupnejšie a menej nákladné alternatívy. Urobte si prieskum trhu a podľa výšky svojho rozpočtu vyberte najlepšie možnosti. Na druhej strane sa nesnažte násilne na všetkom ušetriť. Do každého nápadu je potrebné vložiť určité prostriedky, treba to len urobiť rozumne a efektívne.
One man show
Priznajte si, že všetko nedokážete robiť svojpomocne. Čím viac si na seba naložíte, tým budete vyťaženejší a tým väčšieho množstva chýb sa môžete dopustiť. Nikto totiž nie je odborníkom na všetko. Ak teda nemáte veľa peňazí na zaplatenie spolupracovníkov či outsourcing služieb, vyskúšajte napríklad coworkingové centrá, ktoré združujú množstvo kreatívnych podnikavých ľudí. Ušetríte na prenájme kancelárskych priestorov a navyše si vybudujete sieť dôležitých kontaktov, ktoré vám môžu pomôcť.