Podnikať sa dá aj z bicykla na ceste okolo sveta

Má 32 rokov, dva pasy, firmu, ktorú dokázal riadiť na diaľku, a zážitky zo 61 krajín. Podnikateľ Karol Voltemár sa pred tromi rokmi vybral na cestu okolo sveta na bicykli. Prečo sa tak rozhodol a čo všetko mu to prinieslo?

Podnikanie na bicykli
Privyrobiť si na ceste je skvelé aj z toho dôvodu, že nikdy neviete, kedy sa môžete dostať do problémovej situácie.

Zmenila ťa táto cesta? V čom si iný Karol ako ten spred troch rokov?

Určite som skúsenejší, prežil som veľa toho, o čom by som predtým ani nemohol snívať a mám rozhodne väčší prehľad o celkovom dianí vo svete a jednotlivých spoločnostiach či kultúrach. Určite sa zmenil môj prístup k ľuďom a spoločenským témam.

Ako sa zmenil tvoj názor na Slovensko po tom, čo si videl celý svet?

Myslím si, že názor na Slovensko ako krajinu som nezmenil. Ani predtým som si nemyslel, že sme v porovnaní s množstvom krajín v Ázii, Amerika alebo Európe veľmi pokrokoví. A cesta ma v mojej mienke utvrdila. Našťastie sa nám podarilo integrovať aspoň papierovo na západ – mena, SchengenÚnia. No spoločnosť zostáva mentalitou väčšinovo na východe Európy a obávam sa, že zmena síce prichádza, ale prebieha veľmi pomaly. Vývoj vpred brzdia štát, korupcia, málo slobody a nastavenie ľudí.

Potrebuje človek na takúto výpravu veľkú sumu peňazí?

To závisí od toho, aké krajiny navštívite a ako dlho v nich chce byť, koľko techniky súvisiacej s bicyklom riešite a či chcete vidieť aj nejaké miesta, kde chcú vstup, koľko zaplatíte na vízach, poisteniach, bankových poplatkoch a tak podobne. Pri takejto ceste určite treba mať stanspacák, využívať možnosti prespania zadarmo, ale nedá sa to vždy. Navyše, počas cesty sa občas treba dať aj „dokopy“, prípadne popracovať, ak je aktuálne niečo potrebné vybaviť. Myslím si, že 40 mesiacov na ceste vás môže vyjsť tak 20 – 80 tisíc eur aj s kompletnou cenou vybavenia a vecí okolo neho, ktoré som už spomenul. Stretol som ľudí, čo cestovali kratšie a za oveľa viac peňazí, ale aj úplných low-cost cestovateľov, čo sa pohybovali len v Ázii, aby ušetrili čo najviac. Všetko je individuálne a záleží na tom, akú mieru komfortu a bezpečnosti vyžadujete.

Podnikanie a cestovanie
Karol priznáva, že počas cesty sa veľa naučil a zmenil sa aj jeho celkový prístup k ľudom a spoločenským témam.

Ako ti napadlo rozbehnúť firmu počas ciest po svete? Dá sa to „len tak“?

Kedysi som pracoval v službách a od roku 2004 som mal množstvo projektov ako živnostník na voľnej nohe. Neskôr som sa na pár rokov zamestnal ako UX/UI dizajnér a front end developer a plynulo som prešiel na konzultačnú činnosť v online marketingu a SEO. Neskôr som narážal na problémy v praxi a agentúrnom svete, najmä na nedostatok know-how či tlačenie realizácií pre klientov do úplných nezmyslov. Tak som sa niekedy na prelome rokov 2009 a 2010 rozhodol, že začnem rozvíjať niečo vlastné vo sfére e-commerce, kde som videl potenciál.

Nechcel si vybudovať niečo na zelenej lúke?

To je beh na dlhé trate. Prechod z modelu „poskytujem službu“ na model „mám kvalitnú službu, ktorá dokáže niečo priniesť“ je v podstate pri neustále meniacom sa trhu dlhodobá záležitosť. Učíme sa každý deň, aby sme boli o krok vpred, alebo len držali trend. Služby nevyhnutne potrebujú kvalitné e-commerce riešenie, podporu a neustály vývoj, teda prácu na ňom.

Nebolo jednoduchšie riešiť e-commerce externe?

Áno, spočiatku mi to napadlo, ale na Slovensku sa mi to neosvedčilo, a tak sme všetko začali vyvíjať interne. Teraz riešenie testujeme tretí rok na klientoch, takže začína byť vyladené a dosahuje ozajstné výsledky. Je teda pripravené na spustenie niekedy začiatkom roka 2017. Druhá firma Madviso rieši a neustále pracuje na zlepšení marketingových služieb v rámci e-commerce, teda e-shopy, kde pomáhame klientom zvyšovať obrat v rámci multi-channel marketingového mixu. Riešime aj SEO, UX, UI a branding online, ktoré so sebou úzko súvisia. Dokážeme teda malému a strednému podnikateľovi suplovať celé marketingové oddelenie, ktoré by si pri danej kvalite nedokázal reálne zaplatiť inhouse. My mu však danú kvalitu v rámci nižšieho rozpočtu zabezpečíme externe a presne „naškálujeme“ aj cenu práce, takže aj náklady pre firmu budú pri zachovaní kvality nižšie.

Ako sa teda snažíte profilovať?

Ako partner pre e-shop v rámci malého a stredného podnikania, kde zabezpečíme všetko, od technického riešenia (e-shop), cez externé prepojenia so službami (porovnávače, platobné brány), až po komplexnú marketingovú stratégiu s cieľom pomôcť a pomôcť neskôr e-shopu presadiť branding online. Pracujeme len v rámci dlhodobej spolupráce, nie formou jednorazových alebo pravidelných kampaní, s cieľom dosiahnuť čo najefektívnejšie ROI, čiže návratnosť investície.

Podnikanie možno spojiť s cestovaním
Nízke náklady na biznis – to jedna z výhod, ktoré podnikanie na diaľku ponúka.

Ty si sa stal naraz podnikateľom aj digitálnym nomádom. Ako si vlastne počas ciest fungoval?

Pred samotným odchodom som v podstate zrušil všetky spolupráce s klientmi, lebo technické riešenie e-shopu bolo pre nevydarené externé spolupráce v nedohľadne. Dnes už súčasný kolega Matúš ma zachránil, keď začal rozvíjať naše interné riešenie. To však nie je otázka dní, ani mesiacov, ale dokonca rokov, ak človek nemá za chrbtom investora. Takže počas ciest, keď som mal dostatok času, som nejako udržiaval marketingový proces, ktorý som zlepšoval a rozvíjal, pričom som sa ho snažil našiť na mieru e-shopom, s ktorými sme pracovali. Mám aj niekoľko iných vlastných projektov, na ktorých pracujem.

Kedy sa reálne začal riešiť firemné veci?

Všetko rástlo postupne. Firemným veciam sa venujme hlavne od tej fázy cesty, keď som dorazil do Južnej Ameriky. V tom období sme narástli na firmu do 20 ľudí. Veci som dokázal riešiť počas cesty najmä vďaka organizácii, dobrému projekt manažmentu a tomu, že som si toho zbytočne veľa nenaložil na plecia. Ak máte možnosť, privyrobiť si na dlhej ceste je tiež super, lebo človek nikdy nevie, či nebude mať nehodu, či ho neokradnú, alebo nebude musieť kupovať nové vybavenie kvôli internetu či promptnému riešeniu vecí s klientmi.

Ako tvoje fungovanie na diaľku prijímali samotní klienti a obchodní partneri? Nemali problém prispôsobiť sa tvojmu cestovateľskému režimu?

Skôr som si to všetko vopred odkomunikoval a nastavil tak, aby všetko klapalo.

Keď sa na to pozrieš spätne, aké výhody a nevýhody má podnikanie „na diaľku“?

Výhody spočívajú hlavne v nízkych nákladoch na podnikanie, samozrejme, ak si to človek vie zorganizovať. Ďalšou výhodou je, že máte čas rozmýšľať nad tým aj v kontexte rôznych podnetov z iných strán, ktoré cestovanie poskytuje.

Nebude pre teba život na Slovensku zrazu nuda? Chystáš ešte nejakú dlhodobejšiu expedíciu?

Expedíciu najbližší rok nie, idem si trochu oddýchnuť na dovolenku po prezentáciách. Potom sa začínam naplno venovať práci a firme. Začnem sa dávať trošku zdravotne do poriadku, aby som sa udržal fit.

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Podujatia

Konferencia DNA Lídra 2019 – zaraďte sa medzi úspešných

0
Dizajn Lifestyle Zábava

10 vychytených hotelov pre kreatívnych podnikateľov

0
Novinky Rady a tipy Trendy

6 trendov obsahového marketingu v roku 2019

Navigácia

Magazíny